Grote internationale retailers kondigen massaal winkelsluitingen aan. American Apparel is de volgende in de rij van veelal Amerikaanse winkelketens die het met minder filialen doen. De modeketen wil dertig miljoen dollar besparen en daarom niet alleen personeel ontslaan, maar ook winkels dichtdoen. Hoeveel is nog onduidelijk, maar gezien de recente aankondigen van zijn concurrenten zal American Apparel niet zuinig zijn.
Tieners
Het zijn immers vooral kledingketens die honderden winkels te veel blijken te hebben. Zeker de retailers die zich op tieners mikken, kunnen het opeens met een stuk minder vestigingen af. Abercrombie & Fitch, Aeropostale, American Eagle en Wet Seal kondigden stuk voor stuk noodgedwongen winkelsluitingen aan.
Abercrombie & Fitch was tijdens zijn hoogtijdagen niet aan te slepen. Tieners gaven grof geld uit om alleen al het merkje te mogen dragen. Met de opkomst van fast fashionmerken als Zara en H&M voelde Abercrombie zich gedwongen om zich op een wat oudere doelgroep met een iets dikkere portemonnee te richten door daglicht binnen te laten, minder parfum te verspreiden en grote maten prominenter in de winkel te leggen. “De klanten veranderen en wij zijn klaar om met hen mee te veranderen”, klonk het bij de kledingketen. Abercrombie & Fitch wordt langzaam omgebouwd naar de gewone winkelketen die het ooit was. Dus zonder obsessieve focus op tieners en met 180 winkels minder.
De modeketen verliest niet alleen aantrekkingskracht, maar wordt ook geraakt door de teloorgang van de Amerikaanse winkelcentra. Een ontwikkeling die concurrent Wet Seal begin dit jaar noopte tot de sluiting van liefst 338 van zijn 511 vestigingen. Aeropostale sluit de komende jaren 175 vestigingen, evenveel als Gap, en American Eagle Outfitters doet er nog eens 150 dicht.
Amazon
Het zijn namelijk vooral de tieners die de malls links laten liggen en hun inspiratie op het web zoeken. Webshops worden dan ook gezien als de grote boosdoeners. In ons land is het effect van online winkelen op winkelleegstand nog niet in kaart gebracht, maar in de Verenigde Staten weten ze het al lang zeker: Amazon houdt huis in de fysieke retail. Boekverkoper Barnes & Noble moest er als eerste aan geloven, met 223 sluitingen tot en met 2023. Andere retailers die gebukt zouden gaan onder deze reuzendoder zijn Office Depot en Staples, die niet voor niets eerder dit jaar besloten te fuseren. De duizend winkels die zij gezamenlijk gaan sluiten halen het echter niet bij de 1784 (!) vestigingen die het noodlijdende RadioShack op slot doet.
Warenhuizen
De teller stond begin april al op zesduizend aangekondigde winkelsluitingen in de Verenigde Staten. Ook warenhuisketens als Sears, JCPenney en Macy’s doen volop mee met de trend door respectievelijk 77, veertig en veertien vestigingen te sluiten. Zelfs McDonald’s ziet zijn winkelbestand er voor het eerst in ruim veertig jaar inkrimpen.
Maar ook in eigen land zijn talloze voorbeelden te vinden van retailers die in hun winkelbestand snijden. De Bijenkorf spreekt daarbij het meest tot de verbeelding. De warenhuisketen kondigde alweer twee jaar geleden aan afscheid te nemen van vijf van zijn twaalf vestigingen. In tegenstelling tot de meeste retailers kreeg de Bijenkorf vooral de handen op elkaar met zijn besluit. De winkelketen plukte volgens ceo Giovanni Colauto vorig jaar al de vruchten van zijn premium experience strategie.
De meeste winkelsluitingen komen echter niet voort uit luxe. Wat te denken van Macintosh Retail Group, het schoenenconcern dat maar winkels blijft schrappen. Na 110 aangekondigde sluitingen in 2013, kwamen daar vorig jaar nog eens 51 bij. Ook Blokker Holding focust zich niet langer op de groei van het aantal winkels, maar op de kwaliteit van zijn formules. Alleen Big Bazar en Xenos zagen het aantal filialen vorig jaar flink toenemen. De formules Marskramer (veertien), Bart Smit (vijftien) en Blokker (negentien) leverden juist veel vestigingen in.
Supermarkten?
De telecombranche krijgt eveneens zware klappen in ons land. Zo zag Phone House zich al voor de overname door Optie1 genoodzaakt vijftig van zijn circa tweehonderd winkels dicht te doen. KPN volgde dat voorbeeld door ongeveer evenveel vestigingen van Hi af te stoten. De grote vraag is welke sector volgt. De supermarktbranche, denkt IG&H. Een shake-out binnen het winkelnetwerk van supermarkten is volgens het adviesbureau onvermijdelijk, aangezien de branche grote gelijkenissen vertoont met andere sectoren die met overcapaciteit kampen. Nederlandse supermarkten zijn de afgelopen periode bezig geweest met witte vlekken in te vullen en meters toe te voegen, zegt partner Robert Spieker. “Terwijl de consument in werkelijkheid steeds minder behoefte heeft aan die meters.” De omzet per vierkante meter is de afgelopen jaren bijvoorbeeld al gedaald.
IG&H wijst in zijn analyse naar Tesco en Carrefour, twee grote supermarktconcerns die al in hun winkelbestand snijden. Waar Tesco onlangs afscheid nam van 43 onrendabele vestigingen, begon Carrefour vijf jaar terug al tientallen winkels te sluiten. Delhaize voegde daar vorig jaar nog eens veertien aan toe. Datzelfde concern staat nu op het punt te fuseren met Ahold. Grootschalige winkelsluitingen worden echter niet verwacht, omdat er nauwelijks sprake is van overlap. Ook niet in de Verenigde Staten, waar ze gezamenlijk over zo’n tweeduizend supermarkten beschikken. Dat blijft de Amerikanen dus vooralsnog bespaard.
Reacties 0