McDonald’s en KFC zetten technologie in om hun marktaandeel in China te vergroten. Beide partijen zagen hun verkopen de laatste periode onder druk staan in wat normaal gesproken één van hun meest winstgevende markten is.
McDonald’s start nog in het derde kwartaal met mobiel bestellen en betalen. Hiermee wil de retailer zijn service en betalingen versnellen, wat zorgt voor meer gemak en een kortere wachttijd. Daarnaast opende de hamburgerketen recent twee ‘Create Your Taste’-kiosken in Shanghai. Bezoekers kunnen daar via hun smartphone een eigen hamburger creëren.
Restaurantketen KFC werkt sinds kort samen met Alibaba om mobiele betalingen te faciliteren. Dit doet de keten vooralsnog in een beperkt aantal vestigingen. Alibaba is eigenaar van Alipay, het grootste mobiele betaalplatform in Azië. Na een bestelling ontwikkelt de kassa een barcode. Door deze te scannen rekent de klant af met zijn smartphone.
Beide Amerikaanse ketens zagen hun verkopen vorig jaar drastisch afnemen toen in een televisieprogramma aan het licht kwam dat een leverancier er nogal onhygiënische methodes op nahield. Zo zou oud en nieuw vlees met elkaar gemixt worden en werd vlees dat op de grond viel weer gebruikt.
Reacties 0