'Gratis parkeren laat binnenstad vollopen'

De Britse plaats Cardigan ziet consumenten massaal terugkomen naar de binnenstad nu de parkeermeters buiten werking zijn. “Dat moet een stimulans zijn voor gemeenten om ook gratis parkeertijden in te voeren”, zegt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar in De Telegraaf.

De parkeermeters in de stad in Wales werden enkele weken terug kapotgeslagen door vandalen. Sindsdien zijn er meer bezoekers en hebben winkeliers hun omzet soms met vijftig procent zien stijgen. “Het is een stuk drukker in de stad en klanten vinden het erg fijn dat ze zich niet naar hun auto’s hoeven te haasten”, aldus een lokale ondernemer tegen de Daily Mail.

Het voorbeeld in Cardigan staat niet op zichzelf, zegt directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland. Zo leidde een storing in het betaalsysteem van de parkeermeters in Nijmegen tot meer bezoekers. Daarnaast is er volgens hem onderzoek gedaan in Winschoten, waaruit blijkt dat lagere tarieven of gratis parkeren goed is voor de middenstand.

“Consumenten blijven weg als ze bij een bezoekje aan de binnenstad een paar tientjes voor parkeren moeten aftikken”, aldus Van Golberdinge. Ook Molenaar stelt dat parkeerkosten tegenwoordig een reden zijn om juist niet naar winkels te gaan. Hij zal in september tegenover Tweede Kamerleden pleiten voor een gratis parkeermaand in Nederland, om meer bezoekers naar de binnensteden te trekken. Dat is volgens de retailexpert voor iedereen goed. “Voor gemeenten, maar ook de winkels kunnen de extra impuls goed gebruiken.”

WPM Research concludeerde onlangs nog dat er in de meeste grote steden een redelijke verhouding is tussen de aantrekkelijkheid van de binnenstad en de hoogte van parkeertarieven. Het is volgens het bureau niet waarschijnlijk dat tariefverlaging voor veel binnensteden veel effect zal hebben op het aantal bezoekers. ‘De afwijkingen van de ‘norm’ zijn namelijk niet zodanig dat uitdrukkelijk sprake zou kunnen zijn van dissatisfiers bij bezoekmotivatie’, aldus WPM Research.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!