Retailers, pak een hamer

Door Casper van Diemen
Communicatie- en marketingadviseur bij Van Diemen Communicatiemakelaars

Gisteren las ik dat retaildeskundige Cor Molenaar stelt het dat zonder parkeerkosten veel beter zal gaan met retail. Hij baseert zijn stelling op gegevens uit berichten in de Britse media waaruit blijkt dat in Wales de retailverkopen veel hoger lagen wanneer er een groot aantal automaten gesloopt waren.

Dus, retailers, pak een ….. En val ze aan die ….!@#..

Ik kan me niet echt voorstellen hoe dit dan zal gaan, en dan bedoel ik niet het slopen van de automaten. Wanneer parkeren in grotere steden goedkoper zou worden, is het volgens mij niet meer mogelijk om de stad in of uit te komen. Niet echt lekker voor de lokale bewoner. Voor kleinere steden en dorpen zou het wel goed zijn, denk ik. Wanneer je daar moet betalen om te parkeren bij een winkelcentrum, hebben ze door het kleinere aanbod en het betaald parkeren al helemaal geen voordeel meer ten opzichte van de grote steden.

Ga verhalen maken
Maar wanneer ga jij dan naar de winkel? Het ligt natuurlijk niet alleen maar aan parkeermeters dat er minder verkocht wordt in winkels. Je zou bijvoorbeeld als retailer een blog kunnen starten. Je schrijft leuke verhalen die te maken hebben met jouw producten om een bezoekje naar jouw winkel uit te lokken. Verspreid deze verhalen via je website, nieuwsbrief, social media-accounts en ga adverteren op social media met jouw blogs om het bereik te vergroten.

Dit past ook goed
Verder zou je op je website iets kunnen vertellen over wat je in jouw winkel kunt verwachten. Verkoop je brillen? Vertel dan iets over jouw diensten. Garandeer bijvoorbeeld dat je iemand altijd minimaal vijf modellen laat passen die ze zelf niet uit zouden kiezen.

Nog goedkoper
Je kunt ook je webshop gebruiken als lokker om naar de winkel te komen. Ik heb ervaring met verschillende webshops die aantrekkelijke tarieven bieden in de webshop, maar direct duidelijk maken dat de tarieven in de winkel nog beter zullen zijn. Eenmaal in de winkel is het aan de skills van de verkoper om te overtuigen en te zorgen dat de klant naar buiten gaat met alles behalve waarvoor hij binnenkwam.

Maak een beleving van je winkel
Je kunt niet voorkomen dat jouw klanten dingen willen kopen in een webshop. Dat maakt helemaal niet uit, zo lang het jouw webshop is. Nog steeds kom ik in winkels waarbij als een product niet voorradig is, je wordt gezegd dat je het in de webshop ook wel kunt krijgen. Maar hoezo helpt de winkelier daar niet direct mee? Zet een laptop neer of tablet, regel dat je klant kan betalen en het is klaar. Je bent daar: smeed het ijzer als het heet is. Je kunt ook je winkel daar helemaal op inrichten. Wellicht heb je dan ook veel minder vierkante meters nodig, als je winkel alleen maar is om te proberen en je direct kunt bestellen en de producten thuis afgeleverd worden. Dan is je winkel slechts een showroom voor de beleving geworden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!