Door Patrick van Boom
Chief marketing officer bij TIE Kinetix
De introductie van koopknoppen op social media-platformen is een interessante ontwikkeling op het gebied van e-commerce, maar ook slechts een gevolg van een grotere verandering die al langere tijd gaande is. De achterliggende gedachte van de koopknoppen is het optimaliseren van het koopproces. Hoe korter het aankoopproces voor consumenten, hoe hoger de conversie. Dus als een retailer een koopknop plaatst bij het eerste online contact met de consument, dan vergroot dat de kans op een daadwerkelijke aankoop.
Het eerste contact is altijd content. Dat kan bijvoorbeeld een advertentie, artikel of social message zijn. Het elimineren van stappen in het koopproces wordt mogelijk gemaakt door de integratie van de koop (bestel) functie direct in de content, waar dan ook gepresenteerd.
De veranderingen en optimalisatie op het gebied van e-commerce zou je kunnen vergelijken met het kopen van een cd in de jaren negentig. De cd was de enige mogelijkheid om muziek aan te schaffen. Je was genoodzaakt een cd met twaalf liedjes te kopen, terwijl er misschien maar één liedje op stond dat je echt wilde hebben.
Tegenwoordig kunnen liedjes los worden aangeschaft en je kan ze overal afspelen doordat er technologie beschikbaar is die dit mogelijk maakt. Deze aanpak is veel klantgerichter. Maar het werd ‘disruptive’ met de opkomst van de downloadwebsites en de bestaande bedrijfsmodellen van de grote muziekmaatschappijen bedreigden. Die besloten de vooruitgang te bevechten in dure rechtszaken in plaats van de onvermijdelijke voortuitgang te omarmen en hun bedrijfsmodellen aan te passen.
Ook met online shoppen spelen retailers steeds meer in op de behoefte van de consument. Producten of diensten (lees: content) vinden de consument in plaats van dat de consument hier zelf naar op zoek gaat. Big data en business intelligence maken dit mogelijk. Retailers hebben de mogelijkheid om met optimalisatie- en intelligence-technologie de voorkeuren van de eindgebruiker in kaart te brengen en daarmee gericht aanbiedingen te doen en content te presenteren om consumenten tot aankoop over te laten gaan.
Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs via hun webshop. Door content met de koopknop naar het eerste punt van contact te brengen hoeft de consument niet allerlei extra stappen te doen om tot aanschaf over te gaan. En met elke stap neemt de conversie af en verlies je potentiële kopers. Dus als je een product ziet in een social message die je graag wilt hebben, kun je deze direct kopen. In plaats van eerst naar Google te gaan, dan een webshop te vinden om vervolgens in de webshop weer te moeten zoeken naar het product. Al deze stappen kunnen worden overgeslagen als de koopknop in de content wordt geïntegreerd en de content de eindgebruiker vindt op de juiste tijd en op de juiste plaats.
Het zal steeds vaker voorkomen dat koopknoppen worden toegevoegd aan online platformen waarmee de consument in aanraking komt. Retailers zullen zich bewust moeten zijn van de veranderende bedrijfsprocessen als gevolg van de ‘disruptive’ technologie.
Retailers moeten mee in de ontwikkelingen op het gebied van big data, demand generation, content optimization en e-commerce en oplossingen inzetten om de consument optimaal van dienst te zijn. Doen retailers dit niet, dan zullen ze vroeg of laat ten onder gaan. De content moet de eindgebruiker vinden, in plaats van andersom. Dat is de toekomst.
Reacties 0