​Chinese warenhuisketen van start met sanering

Wanda gaat afscheid nemen van flink wat slecht draaiende warenhuizen in China. De retailer past zijn verdienmodel aan aan de opkomst van e-commerce en de economische teruggang.

Deze veranderingen hebben een enorme invloed op het winkelgedrag van Chinezen, zegt topman Qu Dejun tegen The Wall Street Journal. Ook grote retailers zijn volgens hem niet immuun voor deze ontwikkelingen.

Sommige warenhuizen van Wanda maken verlies, waardoor de aangekondigde maatregelen volgens Qu niet meer dan logisch zijn. Hoeveel winkels er dichtgaan zou nog niet zijn besloten, maar volgens een uitgelekt intern rapport zijn het er meer dan veertig. Dat is bijna de helft van al het complete winkelbestand. Daarnaast worden nog eens 25 vestigingen in onder meer Shanghai en Chongqing verkleind.

Wanda maakt onderdeel uit van de vastgoed- en entertainmentgigant Dalian Wanda Group, waar ook meer dan honderd winkelcentra deel van uit maken. Hoewel ook afscheid wordt genomen van alle karaokebars, zouden de warenhuizen het hardste geraakt zijn. Zo liep de vergelijkbare omzet in 2014 voor het eerst sinds jaren terug.

Wanda is niet de eerste retailer die vestigingen sluit op de Chinese markt. Zo trokken Media Markt, Tesco en Best Buy zich al terug, en sloot ook WE Fashion zijn winkels in China. Op RetailWatching werd eerder dit jaar stilgestaan bij de niet ingeloste belofte van de Chinese markt.


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!