​Startup werkt aan websuper met robots

Home Delivery Service wil online bestelde boodschappen voor een vast bedrag van 99 dollar per jaar bezorgen. De bestellingen worden dan op dezelfde dag bezorgd, terwijl ze voor een kleine toeslag binnen een uur worden afgeleverd.

De startup wil de bestellingen zoveel mogelijk verwerken via robots, vertelt oprichter Louis Borders aan Re/code. Minder dan tien procent van de bestellingen moet worden afgehandeld door personeel. Een robotleger neemt het orderpicken en verzendklaar maken voor hun rekening. Daardoor worden bezorgtijden drastisch ingekort, terwijl operationele kosten volgens Borders met vijftig procent dalen.

Home Delivery Service wordt op z’n vroegst volgend jaar gelanceerd in San Francisco. Voor de financiering verkoopt de etailer zijn robotsysteem aan andere ondernemingen, zoals Toyota.

Het plan doet denken aan Webvan, dat eveneens uit de koker van Borders kwam. Deze websuper bezorgde bestellingen binnen dertig minuten en was op zijn hoogtijdagen 4,8 miljard dollar waard. In 2001 ging de etailer failliet als gevolg van te hoge operationele kosten, waarna Amazon de onderneming uiteindelijk kocht.

De online boodschappenmarkt is voor retailers een grote uitdaging door onder meer de logistieke afhandeling van versproducten. In ons land boekten de supermarkten vorig jaar anderhalf procent van hun omzet online. De nieuwste toetreder tot dit speelveld is Picnic, die in september zijn webwinkel lanceert. Momenteel vindt in Amersfoort een pilot plaats waaraan 150 consumenten meewerken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!