Door Dick ten Voorde
Eigenaar van Retailmade
Het onderwerp beleving in relatie tot de Nederlandse retail blijft mij intrigeren. En een vakantie in een andere omgeving doet je weer anders naar zaken laten kijken. Ik verbaas me iedere keer weer over het feit dat mensen op hun zonnige vakantieadres vermaakt moeten worden. Een fors aantal families en gezinnen vindt het heerlijk om de hele dag geanimeerd te worden met muziek, spel en dans. Hoewel vakantie voor mij een moment van rust betekent, is dat voor andere mensen juist veel muziek, lawaai en actie. Dit betekent dus dat men gewend raakt aan het feit dat anderen voor hen de activiteiten bepalen. Animatie dus.
Misschien is het vergezocht, maar ik trek deze vergelijking ook met de discotheekscene uit de jaren tachtig. Deze zijn zo goed als helemaal verdwenen. De oorzaak is de opmars van de vele festivals met uiteenlopende thema’s. De populariteit van festivals komt voort uit livemuziek in combinatie met wisselende omgevingen en verrassende elementen. Een bezoek aan de discotheek was bij ieder bezoek hetzelfde. De muziek, de locatie en veelal de bezoekers die je tegenkwam waren vaak dezelfde.
Het succes van beleving is dus doorslaggevend voor het succes van de festivals. Immers, de beleving van festivals is een andere dan die van discotheken. Geen festival is gelijk, er is altijd sprake van een verrassingseffect.
Nu weer terug naar de praktijk van alle dag. Met het voorbeeld van animatie en festivals in mijn achterhoofd moest ik denken aan onze binnensteden. Bezoekers lopen gericht een vaste ronde naar de bekende winkels met de vaste assortimenten. De vele gevestigde retailketens op vaste lokaties met vaste assortimenten maken van de binnenstad een starre omgeving. En dat terwijl hier juist de mogelijkheden liggen ook ten opzichte van etailing.
Een wisseling van zomer naar winterassortiment is te fragiel, evenals de vaste uitverkopen. Van verrassen is weinig sprake. Hier liggen grote kansen voor iedere binnenstad. Echter zal het afhankelijk zijn van een actieve winkeliersvereniging en de bereidwilligheid van ondernemers en gemeente om wat soepeler om te gaan met regels en wetgeving.
Wat ik zoal gezien heb de laatste maanden in dit kader: tijdens de City Hunt van VEDIS Retail Platform in Den Haag was er een festival georganiseerd. Optredens en modeshows wisselden elkaar af. Er was van alles te zien en te beleven.
Een ander voorbeeld is een streekmarkt en biomarkt die in een naburige binnenstad werd gehouden. Dit gaf een forse dynamiek aan de doorgaans ietwat saaie marktstad.
Weer een ander voorbeeld is de populariteit van de pop-up stores. Iedereen weet wel voorbeelden in zijn of haar omgeving te benoemen.
Ik denk dat het belangrijk is voor binnensteden om hier actief mee aan de slag te gaan. Als er gestart wordt met invulling van thema’s voor twintig weken per jaar (of begin anders met twaalf, iedere maand één), dan gebeurt er enorm veel in een binnenstad. Mkb, sla de handen ineen en geef vorm aan een dergelijke opzet. Vorm animatieteams en maak commerciële vertaalslagen naar de winkels. Er is nog zoveel mogelijk!
Reacties 0