Meer faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in detailhandel dan vorig jaar, verwacht ING

Meer faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in detailhandel dan vorig jaar, verwacht ING

De omzetgroei valt veel lager uit dan in 2023, online boekt de meeste progressie.

Het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen in de detailhandel valt dit jaar hoger uit dan vorig jaar. Die verwachting spreekt ING uit in een nieuwe sectorprognose.

Na twee jaren met relatief weinig faillissementen gingen er vorig jaar 338 retailbedrijven failliet. Het aantal lag daarmee bijna weer op het niveau van voor corona. In de eerste helft van 2024 waren er 13 procent meer faillissementen dan in dezelfde periode vorig jaar. Het ging vooral om fysieke winkels in de non-food (56 procent) en webwinkels (29 procent).

Ook waren er fors meer bedrijfsbeëindigingen in de eerste helft van 2024. In driekwart van de gevallen betrof het een webwinkel. In 5 jaar tijd is het aantal webwinkels verdubbeld, naar ruim 100.000. "Een deel hiervan realiseert een minimale omzet en wordt daarom vrijwillig gestaakt", schrijven de onderzoekers van ING.

Geringe omzetstijging
De omzetgroei in de detailhandel bedraagt dit jaar naar verwachting 2 procent, tegen 5 procent in 2023. Dit komt vooral doordat de omzet in het foodsegment dit jaar met 1,5 procent krimpt als gevolg van het tabaksverbod dat per 1 juli is ingegaan. Supermarkten zien daardoor voor het eerst in 20 jaar de omzet dalen, meldde ING ook al in januari. Ze lopen door het tabaksverbod circa 1,7 miljard euro mis.

In het non-foodsegment stijgt de omzet dit jaar opnieuw met 3 procent, verwacht ING. Naar verwachting wordt door consumenten vooral meer geld uitgegeven aan persoonlijke verzorgingsproducten, zoals shampoo en parfum, en schoenen. De marktomstandigheden in de winkelstraat blijven uitdagend, vooral in fashion. "Vooral modeketens in het middensegment hebben het zwaar door concurrentie van goedkopere fastfashionmerken als Primark en H&M, de tweedehandsmarkt en goedkope Chinese online retailers als Shein en Temu." 

Retailers kampen onder meer met aanhoudende personeelstekorten, stijgende huur- en loonkosten en een coronaschuld die moet worden terugbetaald. Slechts een kwart van hen zegt de hogere kosten grotendeels door te kunnen berekenen aan de consument. 

Forse groei online
Online wordt er dit jaar naar verwachting 8 procent meer verkocht. Pure webwinkels doen het beter dan retailers die de webshop als extra verkoopkanaal gebruiken. "Dit komt met name doordat consumenten na de coronapandemie weer relatief vaker in de fysieke winkel kopen." ING verwacht de komende jaren wel een verdere verschuiving van fysiek naar online.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!