Meer omzet voor modewinkels, flinke min voor elektronicawinkels

Meer omzet voor modewinkels, flinke min voor elektronicawinkels

Consumenten hebben het derde kwartaal 1,4 procent meer uitgegeven dan het kwartaal daarvoor. Dat blijkt uit een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal.

Vooral de dienstensector profiteerde daarvan (+2,8 procent). De uitgaven aan goederen stegen veel minder hard (+0,8 procent).

De hoogste groei in de goederencategorie komt voor rekening van modewinkels. Na een zwak tweede kwartaal steeg hun omzet met 2,6 procent. Ook in drogisterijen en apotheken gaven consumenten meer uit  (+2,2 procent), net als in supermarkten en speciaalzaken (+1,1 procent).

De slechtste cijfers komen voor rekening van elektronicawinkels (-3,3%). Niet-gespecialiseerde winkels, zoals warenhuizen, noteerden een kleine omzetdaling (-0,9%). Geen omzetgroei was er voor bouwmarkten, woon- en tuinwinkels (0,0%).

Volgens ING Research hebben consumenten in het derde kwartaal zo’n 0,3 procent meer gekocht dan in het kwartaal ervoor, maar het grootste deel van de toename van de transactiewaarde (+1,4 procent) komt door hogere prijzen. Zo werden voedingsmiddelen het derde kwartaal 3 procent duurder. Prijzen voor elektronica en modeartikelen bleven gemiddeld nagenoeg onveranderd.

ING Research concludeert uit de cijfers dat de consument de weg omhoog weer gevonden heeft en dat de krimp van de totale consumptie van huishoudens in het tweede kwartaal vooralsnog tijdelijk lijkt te zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!