Online spelers zullen net als bij schoenen- en fashionretailers een grote sanering in de optiekbranche veroorzaken. Dat voorspelt hoogleraar e-commerce Cor Molenaar in het Algemeen Dagblad.
De optiekbranche kan door de komst van online spelers als Mister Spex en Onyourface rekenen op flink lagere marges, aldus Molenaar. “Dat zal leiden tot een sanering in de branche, zoals we ook hebben gezien bij kleding- en schoenenwinkels." Optiekketens zijn volgens hem terughoudend met e-commerce uit angst voor kannibalisatie van hun fysieke winkelomzet. “Dat die vaak worden gerund door franchisenemers maakt de overstap naar een webwinkel extra lastig.”
Consumenten hebben volgens optiekconcern GrandVision echter geen behoefte om online brillen op sterkte aan te schaffen. “Zien en voelen hoe het montuur op je gezicht staat is iets dat klanten heel graag in een winkel ervaren”, zegt marketingdirecteur Ilse Heemskerk.
Mister Spex ziet juist een gat in de markt, laat countrymanager Andrea Bergshoef van de online brillenretailer weten. "In Nederland zijn veel fysieke opticienwinkels, maar online gebeurt er nog weinig”, aldus Bergshoef.
Mister Spex wil binnen enkele jaren tien procent van de Nederlandse optiekmarkt in handen hebben. De etailer zoekt partners om eind dit jaar een opticiennetwerk in ons land te starten. Klanten moeten bij deze partner hun ogen opmeten, om vervolgens bij de Duitse speler een bril aan te schaffen. De partners krijgen vervolgens een commissie.
Reacties 0