Door Cindy van Cauter
Eigenaar van consument- en shopperonderzoeksbureau Quotus
Uit ons onderzoek naar de toekomst van het boodschappen doen onder 450 Nederlandse consumenten van 25 tot 35 jaar is een wensenlijst van consumenten voortgekomen. In deze wensenlijst vertelt deze jonge consument ons wat zij wensen voor de supermarkt van de toekomst, de supermarkt anno 2025. Zowel de snelheid van boodschappen doen, als beleving en inspiratie gaan belangrijkere rollen innemen in de supermarkt.
Sneller boodschappen doen
Snel boodschappen doen is belangrijk volgens de jonge consument. 63 procent wenst dan ook dat er in 2025 nog sneller boodschappen kan worden gedaan dan nu. Behalve dat het boodschappen doen sneller moet, moet het volgens dertig procent van de jonge consumenten ook leuker. Er moet meer te beleven zijn in de supermarkt. Daartegenover staat dat zestien procent vindt dat er juist minder te beleven moet zijn in de supermarkt. Voor hen staat snelheid voorop, met liefst zo min mogelijk verleiding en afleiding tijdens het shoppen.
Meer productinnovaties
Een van de grootste inzichten uit dit onderzoek is de wens naar productinnovaties. Maar liefst 79 procent van de jonge shoppers ziet graag meer productinnovaties in de supermarkt. Uit het onderzoek blijkt een grote behoefte aan vernieuwing en verandering bij de consument. De consument staat meer dan ooit open voor nieuwe producten en smaken en is bereid ze uit te proberen, maar de merken verrassen de shopper blijkbaar nog te weinig.
Meer inspiratie en gemak
De jonge consument wil meer geïnspireerd en geprikkeld worden op de supermarktvloer. 67 procent wenst meer inspiratie op te doen tijdens het shoppen. Een belangrijke component hierbij is gemak. Men wil inspiratie opdoen, nieuwe producten uitproberen en het vooral ook zelf doen, maar op een makkelijke manier. Ik vind HelloFresh daar een heel goed voorbeeld van. Zij inspireren de consument (online) met gezonde recepten en bieden een complete oplossing om zelf gerechten klaar te maken. Dat dit een succes is, blijkt ook wel uit de reacties van Albert Heijn en Jumbo met hun eigen versie van de maaltijdbox. Een voordeel voor Albert Heijn en Jumbo is dat zij hun klanten straks ook in hun offline winkels kunnen verleiden tot de maaltijden uit de maaltijdbox. Ik ben erg benieuwd hoe dit in de toekomst vorm gaat krijgen bij deze supermarkten.
Uit het onderzoek mogen we concluderen dat het ‘sneller boodschappen kunnen doen’ en ‘innovatie, inspiratie en gemak’ belangrijke pijlers zullen zijn in de richting van 2025 voor supermarkten. Hebben we hier volgens u te maken met een kritische jonge consument of lopen we eigenlijk gewoon wat achter op de wensen van de jonge consument in supermarktland?
Quotus Research organiseert op 24 september het mini-symposium ‘De Toekomst van het Boodschappen Doen’ in Arnhem. Klik hier voor meer info of aanmelding.
Reacties 0