Wat retailers kunnen leren van Vinted

Wat retailers kunnen leren van Vinted

'Ik kijk altijd eerst even op Vinted als ik wakker word.' Het is een quote uit een rubriek van nieuwswebsite Metro Nieuws. De rubriek ‘ochtendspits’ onthult het verhaal van een vrouw die ’s ochtends altijd even Vinted doorspit. Als ze een pareltje ziet, koopt ze het meteen. Hoe wist dit platform zo door te dringen in het leven van consumenten, en wat kunnen retailers van dit succes leren?


Het is wellicht ietwat anekdotisch bewijs, maar het toont aan hoe krachtig het merk Vinted inmiddels verankerd is in de dagelijkse routine van de consument. Het merk komt nog dichterbij dan de traditionele reclamefolders, of de wekelijkse wandeling door de winkelstraat. Mensen staan ermee op en gaan ermee naar bed. De winnende platforms van morgen incorporeren de routine van de consument in het businessmodel.


De kunst van het platform bouwen

Het staat buiten kijf dat de platformeconomie diepgeworteld raakt in de Nederlandse economie. Al in 2022 was een rapport van de Sociaal-Economische Raad stellig: er liggen grote kansen in het efficiënt bij elkaar brengen van vraag en aanbod. De waarde van de grootste commerciële platforms werd toen al op ruim 7.000 miljard dollar geschat. Platforms bereiken makkelijk en tegen lage kosten een groot publiek.


Het verhaal van Vinted begon echter niet bij het businessmodel, maar bij de gebruikerservaring. Onder leiding van de Nederlandse ceo Thomas Plantenga groeide Vinted uit tot de grootste tweedehands kledingmarktplaats van Europa. Vorig jaar bereikte het de mijlpaal van 100 miljoen gebruikers. We kunnen dus veel leren van het Vinted-platform.


1. Begin met 1 pijnpunt en los het briljant op

Waar veel platforms verdwalen in eindeloze features, richtte Vinted zich op 1 fundamenteel probleem: het gedoe rondom tweedehandskleding, en loste het briljant op. Vinted bouwde namelijk  een peer-to-peer community. Via een chatsysteem kunnen kopers en verkopers elkaar vinden, vragen stellen, onderhandelen en vertrouwen opbouwen.


Om dat vertrouwen te versterken, biedt Vinted een kopersgarantie: je geld wordt pas vrijgegeven als je bevestigt dat het item in goede staat is ontvangen. Het platform biedt zelfs een eigen verzendservice aan met automatische verzendlabels genaamd Vinted Go, waarmee het alle drempels wegneemt. Retailers moeten zich daarom goed afvragen: welk concreet probleem lossen wij op voor onze klanten? Soms is minder meer, zeker als je dat perfect uitvoert.


2. Maak van mobiel je eerste huis

Met een webshop die 'ook op mobiel werkt' kom je niet meer weg. De smartphone is het nieuwe winkelcentrum. Vinted snapt dat als geen ander. Alleen al in 2023 werd de Vinted-app 32,8 miljoen keer gedownload, een stijging van bijna 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De app voelt ook niet aan als een webshop, maar als een verlengstuk van je garderobe.


De app werkt met een slim algoritme dat gebruikers precies die items laat zien die ze interessant vinden. De interface is intuïtief en gebruiksvriendelijk. Vind je iets leuks? Een like zorgt automatisch voor een melding als de prijs zakt. Ook kunnen verkopers bundelkortingen aanbieden bij meerdere items. Een mobiele ervaring mag dus geen afterthought zijn. Het moet het startpunt zijn van je online strategie.


3. Bouw een community

Pure transacties creëren geen loyaliteit. Het geheim zit hem in de community. In plaats van zich te beperken tot klassieke reviews, creëerde Vinted een social shopping-ervaring. Gebruikers kunnen elkaar volgen, inclusief hun favoriete influencers. Door verkopers bovendien 100 procent van hun winst te laten behouden, creëerde het een platform waar mensen graag tijd doorbrengen. Vinted maakt tweedehandskleding verslavend leuk.


4. Flexibel groeien

Het platform begon dus met een duidelijke focus: tweedehandskleding. Pas na het bereiken van een kritieke massa in dit segment, volgde de uitbreiding naar andere categorieën zoals elektronica en entertainment, maar ook kinderspeelgoed en woonaccessoires zijn er nu te vinden. Dit soort groei vraagt om een flexibel fundament dat kan meegroeien met veranderende behoeften. Te vaak dicteren oude systemen hoe klanten moeten winkelen.


Voor retailers is de les helder. Begin niet met wat technisch mogelijk is, maar met wat de klant nodig heeft. Bouw een ervaring die zo natuurlijk aanvoelt dat ze onderdeel wordt van het dagelijks leven. Zorg dat je systemen je daarbij helpen, niet vertragen.


In de retail van morgen win je niet met halve oplossingen. De winnaars zijn zij die durven te bouwen vanuit de klantervaring, die mobile-first denken, en die flexibel genoeg zijn om te blijven innoveren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!