Zakenbankiers azen op 'droombeursgang' Action

Bankiers willen Action dolgraag begeleiden bij zijn gang naar de beurs. “Iedereen kijkt ernaar, iedereen aast erop”, zegt een bankier in Het Financieele Dagblad.

De Britse eigenaar 3i heeft de florerende winkelketen inmiddels vier jaar in zijn portefeuille. Aangezien private equity-partijen een onderneming doorgaans na vijf tot zeven jaar weer van de hand doen, zou een beursgang langzamerhand in beeld kunnen komen. Alle zakenbanken proberen te pitchen bij Action, stelt een andere bankier. “Het is een droombedrijf om naar de beurs te mogen brengen.”

De eigenaren hebben hun investeringen in de discountketen daarnaast al terugverdiend. In minder dan vier jaar tijd heeft 3i al 454 miljoen euro uit Action gehaald, bleek deze zomer uit de jaarverslagen van beide concerns. Het interne rendement op de investeringen in de keten ligt volgens 3i op tachtig procent. De maatschappij stelt twintig procent als ondergrens.

Een beursgang legt 3i zeker geen windeieren. Actions bruto bedrijfsresultaat ligt volgens een bankier dit jaar naar verwachting op 180 miljoen tot tweehonderd miljoen euro. De beurswaarde van Action zou dan tussen de 2,5 miljard en 2,8 miljard euro liggen, rekent Het Financieele Dagblad voor op basis van Actions ebitda-multiple van rond de veertien.

Gebaseerd op beursgangen van andere discounters als Poundland en B&M European Value voorzien sommige marktkenners een nog hogere beurswaarde. De Britse prijsvechters gingen vorig jaar voor achttien keer de ebitda naar de beurs. Action zou dan op 3,2 miljard tot 3,6 miljard euro waard zijn en in de AEX-index komen.

Eigenaar 3i laat vooralsnog niets los over een beursgang. Vorig jaar zei managing director Benelux Pieter de Jong nog dat een beursgang voorlopig niet aan de orde is. “Het zou zonde zijn om Action nu naar de beurs te brengen. Er is nog te veel groei mogelijk.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!