​Winkeliers zijn klaar met Zwarte Pietdiscussie

Nederlandse winkeliers hebben het gevoel dat vooral zij worden aangesproken in de verhitte discussies over Zwarte Piet. Dat is niet terecht, stelt Detailhandel Nederland. De brancheorganisatie roept daarom op tot een snelle consensus.

Detailhandel Nederland neemt deel aan het rondetafeloverleg van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, met als doel het vinden van een toekomstbestendige invulling van het sinterklaasfeest. “Het is echt te betreuren dat er verdeeldheid is ontstaan over de invulling van het feest”, zegt directeur Sander van Golberdinge. “Voor winkeliers is Sinterklaas één van de belangrijkste perioden uit het jaar en dan zou je het liefst iedereen tevreden houden.”

Vooral bakkerijen, speelgoedzaken en cadeauwinkels verkeren volgens de directeur op dit moment in opperste staat van verwarring. Zij weten vlak voor het seizoen losbarst niet of de Piet nu wit, zwart of gekleurd moet zijn. “Wij weten het ook niet meer, want er circuleert alles”, zegt Van Golberdinge in het Algemeen Dagblad.

Er is ‘veel gedoe’ op de winkelvloer, vervolgt hij. Welke keuze de winkelier ook maakt, het zorgt altijd voor discussies aan de kassa. Zo werd vorig jaar via social media nog opgeroepen tot een boycot van onder meer Albert Heijn en HEMA, toen de retailers door lieten schemeren meer afstand te nemen van Zwarte Piet. De Bijenkorf koos vorige maand al voor vergulde pieten, passend bij zijn premium experience-strategie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!