Nike denkt dat het een kwestie van tijd is tot consumenten thuis hun eigen sneakers printen. Dat zei coo Eric Sprunk tijdens een summit van techblog Geekwire.
Sprunk wijst als voorbeeld naar de productietechnieken die Nike gebruikt voor de eigen schoenencollectie Flyknit. Deze producten bestaan uit een minimaal aantal losse componenten, waardoor deze volgens hem bijna geschikt zijn om door consumenten thuis geprint te worden.
De topman stelt zich voor dat consumenten in de toekomst naar de website van Nike gaan, daar hun eigen schoenen samenstellen en vervolgens een bestand kopen dat geschikt is voor een 3D-printer. Als ze thuis over een 3D-printer beschikken kunnen zij de schoenen thuis afdrukken. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunnen zij het bestand meenemen naar een Nike-winkel, waar de schoen ter plekke wordt afgedrukt.
De Flyknit-schoenen hebben momenteel al een grote impact op het productieproces van fabrikant. Voorheen stuurde Nike een tech-kit, bestaande uit het ontwerp, de stoffen en andere specificaties naar de fabriek, waarna verschillende medewerkers het product produceren en assembleren. Voor schoenen uit de Flyknit-collectie stuurt het merk slechts één bestand uit. Dit wordt vervolgens door één persoon geüpload in de productiemachine, die deze schoenen produceert. Hierbij kan één persoon meerdere machines tegelijkertijd bedienen. Volgens Sprunk is 3D-printen door de consument thuis de logische volgende stap.
Reacties 0