Zelfstandige drogisten moeten ingrijpender samenwerken dan ze tot nu toe besproken hebben. Het is hun enige mogelijkheid om te overleven. Dat zegt voormalig directievoorzitter Jaap Lagerweij van HEMA, Praxis en Sperwer Groep in het oktobernummer van RetailTrends.
Lagerweij heeft zich op verzoek van de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond ontfermd over de mogelijkheden tot samenwerking binnen de branche. Hij is flink geschrokken van wat hij aantrof, zegt hij. Het grootwinkelbedrijf maakt volgens Lagerweij nog wel omzet, maar ziet de vaste kosten stijgen en dus het bedrijfsresultaat dalen. “Als ik daar de cijfers van zelfstandigen naast zet: dat is helemaal dramatisch.”
Drogisten kunnen volgens hem kijken naar één dc voor iedereen, het samen oppakken van acties en het ontwikkelen van eigen merken, maar moeten vooral een voorbeeld nemen aan succesvolle retailers als Rituals, Coolblue en Albert Heijn. Zij zorgen voor procesbeheersing met achterwaartse integratie, dus van distributie tot productie. “Alleen daarmee kun je schaalvoordelen halen die je kunt omzetten in aantrekkelijkere prijzen en meer exclusiviteit.”
Zelfstandigen die dat oppakken kunnen rekenen op voldoende omzet om weer te investeren in een nog betere marktpositie. “Doen ze dat niet, dan houdt het binnen een jaar of vijf op”, aldus Lagerweij.
In het oktobernummer van RetailTrends wordt dieper ingegaan op de positie van de drogist binnen het veranderende retaillandschap. Zo wijst Jos Jongstra, algemeen directeur van D.I.O., op de invloed van ‘Action-achtigen’ en Etos-directeur Jan-Derek Groenendaal op de leegloop in de winkelstraten. Beide topmannen laten ook hun licht schijnen op de kansen binnen de drogisterijbranche. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0