​Nederlander gaat naar winkelcentrum om te winkelen

Nederlandse consumenten bezoeken winkelcentra nauwelijks om alleen iets te eten of te drinken. Achttien procent van de consumenten uit ons land doet dat weleens, waar het gemiddelde wereldwijd op dertig procent ligt. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedadviseur CBRE onder 22 duizend consumenten uit 22 landen.

Shoppers in de Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Afrika, Turkije, Roemenië en Spanje identificeren winkelcentra juist met name als horecabestemmingen. Zo bezoekt 59 procent van de ondervraagde consumenten uit de Verenigde Arabische Emiraten een winkelcentrum alleen om iets te eten of te drinken.

Deze uiteenlopende antwoorden worden volgens CBRE vooral verklaard door cultuurverschillen. In het Midden-Oosten en Turkije wordt een bezoek aan een winkelcentrum gezien als een belangrijke vrijetijdsbesteding en een efficiënte manier om te shoppen, waarbij het horeca-aanbod van oorsprong zowel kwalitatief als kwantitatief meer uitnodigt. Daarnaast spelen langere openingstijden en het klimaat er een rol, omdat consumenten bij warme temperaturen bijvoorbeeld sneller voor een omgeving met airconditioning kiezen.

Alleen in België en Noorwegen gaan mensen minder vaak naar winkelcentra om alleen te eten of te drinken dan in Nederland. Consumenten geven in deze drie landen de voorkeur aan winkelen en eten in hoofdwinkelstraten, waardoor het aanbod van horeca in winkelcentra volgens de vastgoedadviseur tot nu toe vrij basic is gebleven.

Toch moet het belang van ‘food & beverage’ niet worden onderschat, stelt director research and consulting Marc van Tilburg. “Winkelcentra concurreren met elkaar om de aandacht van de consument en met een sterk horeca-aanbod kun je het verschil maken.”

Zo is de verwachting dat in 2020 de helft van de consumenten een winkelcentrum voor de horeca bezoekt in plaats van de winkels. Voor een derde van de respondenten is momenteel het nuttigen van voedsel de primaire reden om een winkelcentrum te bezoeken. De komende vijf jaar stijgt dat percentage naar vijftig procent doordat de kwaliteit van het aanbod toeneemt. Consumenten verwachten namelijk steeds meer gezonde en vernieuwende foodproducten.

De bevindingen sluiten aan bij de ontwikkeling dat retail steeds meer richting leisure beweegt, aldus Peter Gold, managing director EMEA crossborder retail. "Consumenten hebben niet alleen de behoefte om te winkelen, maar vooral de behoefte aan voedsel. Meer dan veertig procent van de consumenten bezoekt winkels, zelfs als ze in eerste instantie alleen kwamen om iets te eten."

Vastgoedeigenaren moeten door deze veranderingen meer meters inruimen voor horeca. Een winkelcentrum waarbij minder dan tien procent van het verhuurbare oppervlak bestemd is voor horeca is niet toekomstbestendig, aldus CBRE. Voor veel winkelcentra moet een kwart van het oppervlak worden ingeruimd voor horeca. Retailers als Harrods en Selfridges bieden al in hun vestigingen horeca aan. Zo opent Harrods volgende maand bijvoorbeeld een pop-uprestaurant, terwijl Selfridges vanaf volgend jaar ruimte vrijmaakt voor het foodconcept Eataly.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!