Retailers gaan hun aanbiedingen presenteren op routepanelen die boven de snelweg hangen. Dat voorspelt onderzoeker Ilse Harms van Rijksuniversiteit Groningen in De Telegraaf.
De panelen worden nu nog gebruikt om verkeersinformatie te geven. Omdat automobilisten steeds vaker informatie in het voertuig krijgen via navigatiesystemen en apps neemt het belang van de panelen af. “Reclame kan een mooie nieuwe herbestemming voor de dure panelen zijn”, aldus Harms.
De verkeersveiligheid komt niet in het gedrag als retailers de panelen gebruiken als advertentiekanaal, stelt Harms. Uit haar onderzoek blijkt dat weggebruikers die eerst reclame zien, rustiger reageren op verkeersinformatieboodschappen dan automobilisten die alleen verkeersinformatie zien. Zolang de advertenties boven de weg niet aanstootgevend zijn, is er geen gevaar. “Een sexy foto van Bobbi Eden boven de weg kan niet, maar een weekaanbieding van Albert Heijn, Kruidvat of Gamma kan geen kwaad.”
Reacties 0