Alibaba heeft tijdens de jaarlijkse Singles’ Day al voor het middaguur meer omzet geboekt dan vorig jaar. De Chinese e-commercegigant had op dat moment naar eigen zeggen voor meer dan 57 miljard yuan (8,34 miljard euro) verkocht.
In het eerste uur van Singles’ Day zag Alibaba volgens Reuters zijn omzet al op 3,6 miljard euro uitkomen, eens stijging van ruim anderhalf miljard ten opzichte van vorig jaar. De etailer rekent in totaal op een omzet van twaalf miljard euro. Tijdens Singles’ Day in 2014 lag de dagomzet op ruim zeven miljard euro. Ook branchegenoot JD.com had naar eigen zeggen rond het middaguur meer bestellingen verwerkt dan vorig jaar, maar maakte daarbij geen bedrag bekend.
De nationale vrijgezellendag wordt elk jaar op 11 november in China gevierd waarbij online shoppers profiteren van hoge kortingen. Analisten volgen deze editie met extra belangstelling, omdat de Chinese economie minder hard groeit. Het is echter de vraag of de gedeelde verkoopcijfers overeenkomen met de realiteit, aldus The Wall Street Journal. Zo laat Alibaba online shoppers in de weken voorafgaand aan het event kleine aanbetalingen doen, waarna ze op Singles’ Day het volledige bedrag moeten afrekenen. Daardoor komt het totale transactievolume op 11 november hoger uit dan in werkelijkheid is gekocht.
Reacties 0