Alibaba heeft tijdens Singles’ Day een omzet van ruim dertien miljard euro geboekt. Daarmee zijn de verwachtingen van oprichter Jack Ma overtroffen, die op twaalf miljard euro rekende.

Per minuut werden zo'n 120 duizend bestellingen geplaatst, aldus Alibaba. Om de orders te bezorgen zijn meer dan anderhalf miljoen koeriers, vierhonderdduizend voertuigen en tweehonderd vliegtuigen nodig. De Chinese etailer had voor het middaguur al meer verkocht dan tijdens de vorige editie van het kortingsevent. De omzet lag toen al op 8,34 miljard euro. Tijdens Singles’ Day in 2014 lag de dagomzet op ruim zeven miljard euro.

Singles' Day wordt sinds 2009 gevierd als de dag waarop online shoppers producten met hoge kortingen kunnen aanschaffen. Analisten volgden deze editie met extra belangstelling, omdat de Chinese economie minder hard groeit. “De verkopen op Singles’ Day laten de kracht van internet zien en dat er in China nog steeds veel potentie in de consumptie zit”, zegt analist Zhu Qibing tegen Bloomberg.

De Chinese economie draait steeds meer om consumptie, stelde ceo Daniel Zhang van Alibaba. “Alibaba en Singles’ Day spelen daarmee een belangrijke rol in de transformatie van de Chinese economie.”

Waar Singles’ Day nu nog vooral in China wordt gevierd, verwacht Ma dat het kortingsevent over enkele jaren een wereldwijd fenomeen is. “Als we het in China kunnen, waarom dan niet elders?” Op RetailWatching wordt Singles’ Day verder belicht, evenals het scepticisme over de verkoopresultaten.