'Wifi-tracking rond winkels is verboden'

Retailers mogen consumenten niet in en rond winkels volgen zonder hen hierover te informeren. Dat is namelijk in strijd met de wet, stelt het College bescherming persoonsgegevens (CBP).

Het CBP heeft onderzoek gedaan bij Bluetrace, één van de bedrijven die de technologie levert om wifi-signalen van mobiele apparaten op te vangen. Bluetrace was onder meer betrokken bij de implementatie van een trackingsysteem bij de winkels van BAS Group. Dat leverde begin vorig jaar al de nodige discussie op rond wifi-tracking in de winkelstraat. Minister Henk Kamp van Economische Zaken liet destijds weten te willen onderzoeken in hoeverre winkeliers voorbijgangers op straat via hun mobiele telefoon mogen volgen. Daarvoor ging hij met het CBP in overleg.

De privacywaakhond stelt nu dat Bluetrace locatiegegevens verzamelt, zonder consumenten daarover te informeren. Het bedrijf kan volgens het CBP onvoldoende duidelijk maken waarom ook voorbijgangers op de openbare weg worden gevolgd.

Voor het volgen van klanten binnen winkels voldoet het bedrijf bovendien niet aan de wettelijke voorwaarden om dat te mogen doen. Zo bewaart Bluetrace meer gegevens dan noodzakelijk voor het in kaart brengen van bezoekersaantallen. Daardoor valt uit de gegevens af te leiden waar consumenten wanneer waren en wat hun winkelgedrag was. “Deze gegevens kunnen worden gebruikt om mensen anders te behandelen of mensen te confronteren met hun afgelegde route. Dat gaat veel te ver, zeker als dat stiekem en op de openbare weg gebeurt”, aldus vicevoorzitter Wilbert Tomesen.

Bluetrace zegt in een reactie al sinds begin dit jaar met het CBP in gesprek te zijn over zijn eigen handelswijze. Er zijn maatregelen getroffen waardoor gegevens gehasht en maximaal 48 uur bewaard worden. Het CBP moet nog beoordelen of het bedrijf daarmee wel aan alle wettelijke voorwaarden voldoet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!