​Dirk experimenteert met wifi-tracking

Dirk onderzoekt momenteel in een drietal winkels hoe klanten zich bewegen via het wifi-signaal van hun telefoon. De supermarktketen zegt zijn winkels via dit onderzoek ‘nog klantvriendelijker’ in te willen richten.

Dirk vangt de wifi-signalen op in winkels in Amsterdam, Hoofddorp en Nieuwegein. De verzamelde informatie wordt geanalyseerd om zo patronen te herkennen, laat de retailer weten op zijn website.

Klanten hoeven zich geen zorgen te maken, omdat er geen persoonlijke gegevens worden verzameld en verwerkt. Zo wordt de data geanonimiseerd en versleuteld, voordat deze wordt opgeslagen op een beschermde omgeving. Daarbij werkt de supermarktketen naar eigen zeggen volgens de richtiljnen van de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Klanten die willen deelnemen, hoeven alleen hun wifi-signaal aan te houden of aan te zetten als ze in één van de drie supermarkten zijn. Wanneer ze niet mee willen doen aan het onderzoek moeten ze het signaal uitzetten of zich via de website van Dirk afmelden.

De Autoriteit Persoonsgegevens maakte onlangs nog bekend dat retailers consumenten niet in en rond winkels mogen volgen zonder hen hierover te informeren. Dat is namelijk in strijd met de wet. Dirk maakt volgens MarketingTribune melding van het onderzoek via een bord in de supermarkt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!