Jumbo is dit jaar online het meest besproken van alle Nederlandse supermarkten. De Veghelse keten werd de afgelopen elf maanden iets vaker genoemd dan Albert Heijn, zo blijkt uit onderzoek van monitoringtool Buzzcapture.
Sinds 1 januari werd Jumbo in 265 duizend berichten op online en social media genoemd. Dat is 34 procent van het totale aantal berichten, dat tegen de achthonderdduizend loopt. Albert Heijn komt in 259 duizend (33 procent) van de berichten voor. Daarbij zijn de berichten die de supermarkten zelf plaatsen niet meegenomen.
Jumbo heeft zijn koppositie voornamelijk te danken aan sportsponsoring. Negentien procent van de berichten heeft namelijk betrekking op Lotto Jumbo, de schaats- en wielerploeg die de supermarktketen sponsort. Daarnaast ging vijf procent van de berichten over de zaak rond explosieven in twee van zijn supermarkten.
Lidl is van alle supermarkten het grootste op Facebook, waar de Duitse keten ruim vijfhonderdduizend fans heeft. Albert Heijn heeft de meeste volgers op YouTube, Twitter, Instagram en Pinterest. Aldi is als enige grote keten niet op deze social media actief.
Reacties 0