​Brussel wil online shoppen goedkoper maken

De Europese Commissie komt dit voorjaar met maatregelen om de bezorgkosten van in het buitenland online bestelde producten omlaag te brengen. Dat heeft de Commissie dinsdagochtend bekendgemaakt, meldt De Volkskrant

De verschillen in bezorgkosten tussen de lidstaten zijn te hoog, zeiden de Commissarissen Andrus Ansip (Digitale Markt) en Elzbieta Bienkowska (Interne Markt) dinsdag. In opdracht van de Europese Commissie is onderzoek gedaan naar de kosten van pakketverzending in verschillende landen en tussen die landen. Zo blijkt dat een pakketje van twee kilo binnen Spanje verzenden 8,50 euro kost. Datzelfde pakketje van Spanje naar Nederland versturen, kost 33 euro. Voor andere landen gelden vergelijkbare prijsverschillen, die volgens de Commissie het gevolg zijn van te weinig concurrentie, toezicht en openheid.

Een digitale markt met gezonde concurrentie zou Europese consumenten jaarlijks elf miljard euro besparen, menen zij. De maatregelen waar de Commissie binnenkort mee komt zijn vooral gericht op meer transparantie en toezicht. Voor prijsmaatregelen heeft de Europese Commissie geen bevoegdheid.

Ansip en Bienkowska hopen dat lagere verzendprijzen leiden tot meer online bestedingen binnen de Europese Unie. Momenteel winkelt 44 procent van de EU-burgers regelmatig in eigen land online, terwijl maar vijftien procent iets in een andere lidstaat bestelt.

Eerder deze maand presenteerde de Europese Commissie ook al plannen om in het buitenland online shoppen makkelijker te maken. Daarbij ging het vooral om het gelijktrekken van de garantietermijnen in de verschillende lidstaten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!