​‘Franchiseconflict debet aan surseance DA’

De herhaaldelijke conflicten met de franchisenemers zijn de belangrijkste oorzaak voor de financiële problemen van DA. Dat zegt drogisterijbranchekenner René Salimans tegen RetailNews. Woensdag werd bekend dat DA in surseance van betaling is.

Salimans doelt op de steeds terugkerende conflicten over het uitrollen van de nieuwe formules. In 2007 verloor DA tientallen ondernemers aan concurrent D.I.O. en vorig jaar nog maakten zeven franchisenemers dezelfde overstap, omdat ze niet achter het nieuwe concept van DA stonden. In totaal keerden vorig jaar 32 ondernemers, die samen 52 winkels vertegenwoordigen, DA om die reden de rug toe. In 1998 had DA nog 810 winkels, nu nog 266.

“Die teruggang in vestigingen heeft een enorme daling van omzet en winstmarges met zich meegebracht”, aldus Salimans. “Dit zat er aan te komen.” Daar bovenop komt dat DA, net als de drogisterijbranche als geheel, volgens Salimans veel last heeft van de opkomst van discounters als Op=Op Voordeelshop en Action.

Bijna alle DA-vestigingen worden gerund door zelfstandige ondernemers. Volgens Salimans zal voor veel van hen op de een of andere manier een toekomst mogelijk zijn. “DA als merknaam is nog steeds goud waard, iedereen kent die naam. Er zijn voldoende winkels met de potentie om te overleven. Die zullen bijvoorbeeld aansluiten bij concurrenten als Etos of Gezond en Wel.”

Vakbond CNV noemt de surseance van DA een ‘nieuwe schok in de aardbeving die de detailhandel deze maand treft’. Volgens onderhandelaar Roos Rahimi is het opvallend dat het vooral gaat om winkelketens die zich niet op tijd weten aan te passen aan nieuwe tijden. “Ook DA mist een aansprekend profiel voor een duidelijke doelgroep”, zegt Rahimi. “Ook hebben ze te lang de boot gemist op het gebied van de juiste combinatie tussen off- en online aanwezigheid en verkopen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!