Kerst in de winkelstraten van 2015

Door Aribert Guiking
RetailWatcher

Tijdens de donkere dagen rond Kerst was het vroeger altijd zo gezellig in de stad. De temperatuur was laag en de stress hoog. Talloze winkels moesten worden afgegaan om de inkopen te doen. Ergens boven je klonk kerstmuziek en de lichtjes in de etalages brandden. Dat gaf een bijzonder gevoel. Nu is het te warm, lopen tallozen met een oortje met hun eigen muzikale voorkeur, kun je relaxed via een beeldscherm je bestellingen plaatsen en zijn meerdere winkelpanden in het duister gehuld omdat er geen winkel meer is. De drukte in menig centrum wordt nu veroorzaakt door bestelwagens die pakjes moeten afleveren vanwege via internet bestelde artikelen.

Een leuke lp voor onder de kerstboom kopen is verleden tijd en wie luistert er nog naar cd’s? Dus zijn er geen platenzaken meer. De sneeuw- of zonvakantie in de kerstperiode wordt al jaren online geboekt en dat betekende exit reisbureaus. Boekwinkels zijn stevig gesaneerd en zelfs V&D, HEMA en Blokker zijn niet zeker van hun toekomst. Wat te denken van de traditionele lampenzaak? Langzaam dooft voor hen letterlijk en figuurlijk het licht. Logisch, want gloeilampen worden al sinds jaar en dag verkocht in warenhuizen, bouwmarkten, supermarkten en waar al niet. Mocht er een nieuw armatuur nodig zijn dan biedt internet een ruime keus.

Het heeft bijna iets nostalgisch om te denken aan wintermaanden met sneeuw en een winkelstraat met de verlichte etalage van een lampenwinkel. De jungle aan armaturen overdag werd ’s avonds een baken in het duister. De peertjes en kaarsjes van weleer zijn bijna verdwenen en ledverlichting is nu de norm. De lampenfabriek in het zuiden des lands drukte begin deze eeuw effectief de ‘revolutie in licht’ door en de gloeilamp moest stapsgewijs verdwijnen omdat het een energieslurper zou zijn, zo stelde ‘Brussel’. Philips voorzag een drastische reductie van de verkoop van lichtbronnen want gloeilampen zouden taboe worden en ledverlichting zou wel twintig jaar meegaan. Dus kocht Philips fabrikanten van verlichtingsarmaturen die producten gingen maken inclusief ingebouwde ledverlichting. Ook ontwikkelde de elektronicagigant uitgedachte retailconcepten. Vrijwel alles flopte en verlichting bleek iets anders dan bruingoed.

Philips, groot geworden door de gloeilamp en uitgedijd tot een wereldconcern dat met tv’s, video-spelers, cd-spelers, scheerapparaten, zonnebanken, tandenborstels, stofzuigers en allerlei soorten verlichting tot in de haarvaten van vrijwel iedere winkel te vinden is, besloot in 2014 de lichtdivisie af te splitsen. Of het gaat zelfstandig naar de beurs of een ander mag het kopen. Tot op heden is er nog geen witte rook te zien. Wel liggen de dozen met snoeren ledverlichting al wekenlang in de aanbieding bij Kruidvat en de Marskramer.

Een beetje slimme retailer weet de najaarsomzet op te krikken met de verkoop van vuurwerk, maar met de zachte dwang om vuurwerk aan banden te leggen wordt dat geen toekomstbestendig businessmodel. De omzetklapper via vuurwerk wordt wellicht overgenomen door online aanbieders die met drones door de lucht en robots over straat de pijlen en de bommen gaan bezorgen, mogelijk voorzien van Philips-ledjes als mobiele kerstverlichting. Een ultrascherp navigatiesysteem is daarbij niet nodig. Want volgend jaar ligt op de wegen geen sneeuw en zijn de winkelstraten uitgestorven. Of vergis ik mij?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in