Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van IKEA, NearSt en Parcify.
IKEA
De Zweedse meubelketen verscheen al vaker in het wekelijkse app-overzicht: dankzij zijn relatietherapie en speelgoedcollectie en de meer serieuze transformatie van zijn app tot persoonlijke shoppingpartner en de nieuwe Walk in the room-functie. Het nieuwste wapenfeit, de MATCHA app, is weer wat luchtiger van aard.
âMet de nieuwe app word je in 49 levels een IKEA-genieâ, omschrijft de retailer zelf. Wie de game downloadt moet de juiste productnamen koppelen aan het juiste meubel om steeds een lever verder te komen. Is IVAR een stoel of een knuffel? En is MAMMUT een tekenset of een krukje?
NearSt
De Nederlandse ondernemer Max Kreijn werkt samen met twee andere ondernemers aan de app die gebruikers moet helpen bij het snel vinden van een artikel. De naam voor de app is afgeleid van het Engelse woord ânearestâ, de vertaling van dichtstbijzijnde. âStel, je bent een verjaardag vergeten en je wilt snel nog een boek voor de jarige halenâ, geeft Kreijn als voorbeeld tegenover NOS op 3. âDan typ je de titel van een boek in, waarna de app laat zien bij welke nabije winkel je het kunt ophalen. Vervolgens laat je het boek met één druk op de knop klaarleggen en kun je het direct afhalen.â
De app is inmiddels in twintig Londense boekhandels succesvol getest, vertelt Kreijn. De ondernemers kozen voor boeken omdat het een overzichtelijk product is. Daarnaast hebben boekwinkels veel last gehad van de komst van e-commerce. In het komende jaar wordt de app uitgerold in Londen, zodat alle winkels zich bij NearSt kunnen aansluiten. De app moet eind 2016 ook op de Nederlandse markt verschijnen.
Parcify
Niet alle consumenten willen hun online bestelling laten thuisbezorgen, simpelweg omdat ze niet altijd thuis zijn. Een oplossing is een verzending naar het thuisadres, maar voor het Belgische Parcify is dat niet voldoende. De startup biedt vanaf maandag de mogelijkheid aan om bestellingen in Antwerpen te bezorgen op de plaats waar de klant zich bevindt.
Een klant die iets bestelt via bol.com, Zalando of een andere internetwinkel, kan als leveringsadres de firmanaam van Parcify opgeven, legt medeoprichter Patrick Leysen uit aan de Gazet van Antwerpen. Hij moet daarna een account aanmaken en de Parcify-app op zijn smartphone downloaden. âAls de pakjes bij ons aankomen, nemen wij binnen de negentig minuten contact op, om het pakje tot bij de klant te brengen. We kunnen het bijvoorbeeld brengen naar de Meir, als iemand daar aan het winkelen is. We spreken een tijdslot van een uur af waarin we het pakje kunnen afleveren.â
Reacties 0