Media Markt heeft vorig jaar in ons land een heel duidelijke omzetgroei gehad, een marktgroei en een winstgroei. “Dat komt omdat wij online niet alleen zien als een bedreiging, maar vooral als een teken dat de kansen uit een andere hoek komen”, zegt algemeen directeur Barry van Ruiven in de Volkskrant.
Vierkante meters kunnen volgens Van Ruiven een last zijn als ze geen duidelijke functie hebben. Media Markt ziet ze juist als een zeggen. “Er komen steeds meer producten aan die uitleg nodig hebben”, stelt hij.
Winkelvloer die vrijkomt omdat bijvoorbeeld cd’s en dvd’s minder ruimte krijgen, wordt aan iets anders besteed. Zo gaat de elektronicaketen volgend jaar in zes winkels elektrische fietsen verkopen. “Dat lukt niet op tien vierkante meter, maar wel bij ons”, aldus Van Ruiven. Verder werkt Media Markt aan koffiecorners in bepaalde winkels en komt de Apple Watch volgens hem beter bij de retailer terecht dan op een website. “Niemand heeft vijftig winkels van ons formaat waar je alles kunt aanraken en uitproberen.”
Van Ruiven liet vorig jaar al in RetailTrends weten dat de retailer geen seconde stilstaat, omdat klanten niet zoals vroeger vanzelf binnenkomen. “Die traditionele retail is overleden”, stelde hij. Winkelen is volgens de topman leuk, maar alleen als je een leuke winkel hebt. “Winkelen moet weer een feestje worden.”
Reacties 0