Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van 100%Lokaal, Starbucks en Ubutler.
100%Lokaal
Beacons, we kennen ze inmiddels wel. Ideaal om via bluetooth pushberichten te sturen in de winkel, bijvoorbeeld als de klant net voor het schap met een speciale aanbieding staat. Of om een bericht te sturen met een exclusieve aanbieding, om hem te verleiden tot een aankoop. Precies dat laatste doen ruim twintig supermarktondernemers â van formules als Albert Heijn, Jumbo en Plus â via de beacons van 100%Lokaal.
De supermarktondernemers kunnen de berichten in hun eigen look en feel versturen, meldt Distrifood. Al ontvangen klanten die alleen als ze de app van 100%Lokaal (beschikbaar voor iOS en Android) hebben gedownload.
Starbucks
Vorig jaar mei maakte Starbucks de samenwerking al bekend, maar de plannen zijn nu geconcretiseerd: samen met Spotify wordt een ânieuwe digitale muziekbelevingâ gelanceerd in duizenden koffietenten. Deze beleving houdt in dat klanten via de app van Starbucks realtime inzicht krijgen in de muziek die er gedraaid wordt en recent is afgespeeld. Bovendien kunnen ze hun favoriete muziek opslaan in een eigen lijst, terwijl ook Starbucks lijstjes samenstelt. Daarnaast geeft de Amerikaanse keten een inzichtje in de populairste muziek van de afgelopen twintig jaar.
Ubutler
Vorige week ging ie van start in ons land: de nieuwe bezorgdienst Ubutler. Zonder eigen app, maar de dienst verbindt gebruikers middels WhatsApp met een persoonlijke assistent die bijna alles voor hen kan regelen.
Gebruikers kunnen de âallesbezorgdienstâ volgens NU.nl om allerlei gunsten vragen. Dit loopt uiteen van het bestellen van boodschappen tot het boeken van een vakantie. Zo lang het verzoek niet illegaal is zal Ubutler de gebruiker helpen. De dienst is gratis totdat gebruikers er een bestelling mee plaatsen. Voordat zij de bestelling plaatsen krijgen zij inzicht in de kosten en wachttijd van hun bestelling. De uiteindelijke betaling verloopt via iDEAL of creditcard.
Reacties 0