De gemeente Breda ziet onvoldoende draagvlak voor bevoorrading van winkels en horeca via stadsdistributie. Dat is de conclusie van de pilot 'stedelijke distributie', die vorige week werd afgerond.
Tijdens de pilot werd onderzocht of de bevoorrading efficiënter kon door vrachten te bundelen en gebruik te maken van schoon vervoer, zoals fietskoeriers. De goederen werden daarbij aangeleverd bij een distributiecentrum buiten de binnenstad, en zoveel mogelijk gebundeld naar hun eindbestemming in het centrum gebracht. Hiermee wilde de gemeente het verkeer in de binnenstad beperken.
Breda heeft geprobeerd tijdens de pilot het draagvlak onder ondernemers te vergroten, door onder meer extra magazijnruimte ter beschikking te stellen en te bezorgen binnen twee uur, maar dat mocht niet baten. De pilot werd in 2013 gestart en heeft 150 duizend euro gekost. De gemeente gaat opnieuw in gesprek met winkeliers en horeca-ondernemers over de mogelijkheden van efficiënte stadsdistributie.
ING concludeerde vorig jaar in een rapport dat stadsdistributiecentra de toekomst hebben. Hoewel veel retailers een belangrijke rol zien weggelegd voor afhaalpunten, zijn die volgens de bank relatief duur om operationeel te houden neemt de inefficiëntie als gevolg van vele openingen steeds verder toe.
Reacties 0