Logistieke ketens zijn de ruggengraat van retailbedrijven. Die ketens zijn kwetsbaar, weten we sinds covid, de Suez-blokkade en oorlogen. Omoda, Wegter Brands en Zalando creëren daarom meer controle in de supplychain. Technologie en automatisering helpen daarbij.

 

Sinds het voorjaar van 2022 is er volgens het CBS sprake van een voortdurende stijging van het aantal faillissementen. Naast na-ijleffecten van de coronaperiode en hogere energie- en loonkosten spelen andere factoren een rol in de lastige situatie waarin ondernemers zich bevinden. Ze moeten aantrekkelijk blijven voor consumenten, meeveranderen met trends en snel kunnen schakelen als kosten uit de hand lopen of artikelen niet tijdig leverbaar zijn.


Een flink aantal retailers heeft echter te maken met kwetsbare, gefragmenteerde logistieke ketens. Transportroutes zijn verlegd, ordergroottes nemen af en het aantal orderregels neemt toe. Inzicht in welke order zich waar in de keten bevindt, is zelden echt accuraat. Als gevolg van onzekerheid op fabriekslocaties neigen retailers naar het nearshoren van een deel van de productie. Dat verdeelt productie- en...