Sneller kunnen schakelen door minder bureaucratie is cruciaal voor retailers die succesvol willen blijven. “Door de manier waarop veel organisaties tot nu toe zijn ingericht, zijn hun overlevingskansen in het huidige tijdperk zeer klein”, stelt bedenker van het holacratiemodel Brian Robertston in het februarinummer van RetailTrends.
Zappos is een van de bekendste retailers die holacratie als organisatiestructuur heeft ingevoerd. In dit model hebben werknemers zelf beslissingsbevoegdheid binnen een zelfgekozen takenpakket. De online schoenenwinkel begon hiermee om te kunnen blijven groeien, zonder dat de bureaucratie zou toenemen. Robertson noemt Zappos de 'holacratiekampioen', omdat het bedrijf het model succesvol en rigoureus heeft ingevoerd.
Holacratie is vooral goed te integreren in jonge bedrijven die nog geen rigide bedrijfscultuur hebben, stelt organisatieadviseur Menno Lanting. “Ik vraag me af of holacratie zich goed leent voor grote organisaties die al jaren onderweg zijn.” Ook Robertson erkent dat holacratie niet eenvoudig is en dat het integreren daarvan vaak veel tijd kost. Momenteel zijn er volgens hem wereldwijd zo’n driehonderd holacratische organisaties.
Brian Robertson gaat in het februarinummer van RetailTrends dieper in op de kracht van de holacratie als organisatiestructuur. Menno Lanting plaatst enkele kanttekeningen, en geeft vier do's voor retailers met holacratie-ambities. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0