‘Passie’, zo’n platgeslagen woord dat bijna zijn glans verloren heeft. Bijna. Totdat je deze winkels binnenstapt. Dit zijn ze, de supersterren van de straat. Klein in omvang, groot in naam. Fans uit heel Nederland staan voor ze in de rij – soms zelfs op straat.

Wie: Slagerij Ter Weele
Wat: Slagerij
Waar: Emst en Oene

Weet jij waar het vlees vandaan komt dat op je bord ligt? Wel als je het bij Slagerij Ter Weele in Oene haalt. Eigenaren Herman en Ike ter Weele halen de dieren bij boeren die ze kennen, weten wat de dieren te eten krijgen en slachten ze zelf. Elke maandagochtend. Slagerij ter Weele bestaat sinds 1970 toen Gerrit, de vader van Herman, de slagerij overkocht van de familie Hup. In 2004 namen Herman en Ike het stokje van Gerrit over. Ter Weele is een van de weinige zelfslachtende slagers in Nederland (er zijn er nog zo’n honderd). Het resultaat: een winkel in Oene en Emst, vol ambachtelijke producten. Van hammetjes en (gedroogde) worsten tot wild, geweckte maaltijden en barbecuepakketten. Alles zelfgemaakt en zelfgeslacht. Smaak, kwaliteit en dierenwelzijn staan hier hoog in het vaandel. Drie pijlers die de slager nastreeft door de keten kort te houden. De dieren hebben een korte reistijd en worden zo goed mogelijk verzorgd. Bovendien laat Ter Weele zijn runderen tien dagen rijpen, iets dat in grote slachthuizen niet kan door de grote schaal waarop slachten daar gebeurt. Ter Weele is inmiddels een begrip en zet het kleine Gelderse plaatsje Oene op de kaart bij klanten door heel Nederland en België. Zelfs bij De Librije ligt het vlees van Ter Weele op je bord.

Wie: De Museumwinkel
Wat: preparateursbedrijf
Waar: Nijmegen

Alles wat je kunt bedenken bestaat. Dat credo lijkt van toepassing op de Museumwinkel in Nijmegen: het prijswinnende, grootste preparateursbedrijf van Nederland. Als je aan deze bijzondere winkel een bezoek brengt, kun je niet alleen weglopen met een opgezette vlinder of haas onder je arm, maar ook de complete big five (of in elk geval delen daarvan) toevoegen aan je inboedel. Van een struisvogel tot een babylama en het bovenlichaam van een giraffe: op de vijfhonderd vierkante meter tellende winkelvloer vind je allerlei geprepareerde dieren, maar ook mensenbotten en -schedels. Niet voor niets zijn drie van hun vijf preparateurs uitgeroepen tot Nederlands kampioen. De zaak, te vinden aan de Welderenstraat in het centrum van de Gelderse stad, kreeg zijn naam met een reden. Bezoekers hoeven niet per se hun portemonnee te trekken, maar kunnen er ook ‘rondlopen alsof ze in een museum zijn’. Naast de fysieke locatie werkt het bedrijf met een webshop. Wie zijn opgezette dierenvriend voor twee uur ‘s middags bestelt, heeft ‘m de volgende dag in huis. Gratis, mits je bestelling 150 euro bedraagt – maar daar zit je al gauw aan: het conserveren van een dier kost tijd én geld. Zo reken je voor een opgezette leeuw bijna 35 duizend euro af.

Wie: Van Tilburg Mode & Sport
Wat: Mode en sport
Waar: Nistelrode

Vijf jaar geleden overleed Jan van Tilburg, een legende in de Brabantse retailwereld. Tot ver in de tachtig was hij op de winkelvloer te vinden van zijn Van Tilburg Mode & Sport in Nistelrode. Hij kende honderden klanten van naam (‘Hé Maaike!’, ‘Hé, Hubert!’), maar wist ook precies hun maten. En hij maakte van zijn winkel niet alleen een zeer goedlopende onderneming, maar ook een sociale ontmoetingsplek voor locals – en locals is hier een breed begrip: ze komen uit gans Brabant, het is voor velen echt een dagje uit. Het bedrijf is nu zeventig jaar oud en wordt gerund door leden van de tweede en derde generatie Van Tilburg. Het pand is groot, even groot bijvoorbeeld als De Bijenkorf in Eindhoven. Er worden topmerken verkocht (Hugo Boss, Frans Molenaar, Marc O’Polo, Just B…). De collectie loopt van trendy tot klassiek, van duur tot minder duur. Inderdaad, voor elk wat wils en dat is te zien aan het klantenbestand: jong, oud, man, vrouw, bejaarden, kinderen, hip, klassiek. De service was, is en blijft: zo persoonlijk mogelijk. Inclusief, andere woorden zijn er niet voor: oer-Brabantse gezelligheid.

Wie: De Stadsakker
Wat: stadsmoestuinwinkel
Waar: Groningen

Alles wat je nodig hebt voor je eigen moestuin vind je bij De Stadsakker. Boeken, zaden, gereedschap en natuurlijk advies om als stadse tuinder je eigen moestuin te onderhouden. “We zitten niet op een industrieterrein, maar midden in het centrum waar de klanten wonen, werken, winkelen en hun moestuintje hebben. Heel laagdrempelig dus”, vertelt eigenaar Merlijn Albering. Ze richtte De Stadsakker zo’n zeven jaar geleden op en raadt iedereen aan zijn eigen groenten te verbouwen. Het geeft vrijheid en smaakt lekkerder, vindt ze. De Stadsakker geeft gehoor aan het grotere verlangen van consumenten naar groen. Naast de winkel is er een eigen groentekwekerij aan de rand van Groningen, compleet met tunnelkas. Een broedplaats voor groenten, fruit en bloemen die vervolgens in De Stadsakker over de toonbank gaan. Zo zijn er pakketten met wisselende verse groenten, dus ook zonder groene vingers – of tijd – ben je welkom. Ook leuk: zo’n pakketbestelling is inclusief een kop thee en rondleiding op de groentekwekerij.

Wie: Van der Pigge
Wat: Drogisterij
Waar: Haarlem

Kom je een winkel binnen? Een museum, een decor op een filmset? Allemaal, zo lijkt het. Alsof je in een andere eeuw terechtkomt en dan niet de vorige, maar die eeuw daarvoor. Klopt. Drogisterij Van der Pigge werd in 1849 opgericht door Antonie van der Pigge als ‘een affaire in droogerijen en specerijen’ en zowel buiten- als binnenkant zijn nagenoeg geheel intact gebleven. Te koop onder meer: etherische oliën, kruiden, voedingssupplementen, exotische specerijen, antieke wrijfwas en droomthee. Te zien onder meer: oude houten kasten vol stopflessen en potjes met pillen, puntzakjes, een opgezette krokodil en twee zeeslangen. Drogisterij Van der Pigge: al 171 In 1849 werd de winkel opgericht als 'een affaire in droogerijen en specerijen' jaar een zeer geliefde attractie in het centrum van Haarlem. Van der Pigge had uitsluitend dochters van wie de oudste, Anna, met Joannes van Os huwde. Sindsdien is de winkel in handen van de familie Van Os. In 1929 had Vroom & Dreesmann plannen om een groot gebouw neer te zetten, voor een deel op de plek van de drogisterij. De familie Van Os wilde niet wijken en zo werd de winkel aan drie kanten omsingeld door wat eerst het gebouw van V&D was, toen dat van Hudson’s Bay en nu een leeg pand. Drie jaar geleden kreeg drogisterij Van der Pigge het stempel ‘Bijzondere Interieurs’ van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Wie: Blijdesteijn
Wat: Modewinkel
Waar: Tiel

In 1820 arriveert Herman Freudestein in het dorpje Ophemert, nabij Tiel. Hij is Duitsland ontvlucht vanwege de vele Jodenvervolgingen. Hij verandert zijn naam in Blijdesteijn, wordt marskramer en opent in 1833 met zijn vrouw Annie Cohen een winkel in manufacturen en stoffen. Uitgangspunt: klanten zó goed bedienen dat ze fans en ambassadeurs worden. En dat is in 2020 nog steeds het uitgangspunt, nu onder leiding van de zesde generatie Blijdesteijn: de broers Max en Bram en hun zus Anna-Eva. Blijdesteijn was en is een begrip – in Tiel, in de Betuwe, maar verder lopen er van Breskens tot Winschoten talloze Blijdesteijn-fans rond. Blijdesteijn zit in een enorm pand en verkoopt zo’n 220 modemerken, de meeste in het hogere segment. En dat is op zich al een prestatie: de winkel staat in het centrum van Tiel, niet bepaald de meest dynamische winkelstad van het land en waar verder niks te verkrijgen is in het hogere segment. Wat Blijdesteijn eerst en vooral te bieden heeft: een inmiddels legendarische service en een al even legendarische vakkennis. Wie bij Blijdesteijn werkt wordt (een beetje althans) lid van de familie. Ook nog een sociale familie trouwens: wie bijvoorbeeld gaat solliciteren, maar geen geld heeft voor een net pak of een nette rok – bij Blijdesteijn kun je ze gratis lenen.

Wie: Laif & Nuver
Wat: woonwinkel
Waar: Groningen

Vijftien jaar geleden begonnen als een winkeltje op het Groningse platteland, nu uitgegroeid tot een begrip in het noorden. Met vijftig hippe woonmerken, verschillende cadeauproducten en ruimte voor een goede kop koffie is het een heerlijke plek in de stad Groningen voor nieuwe wooninspiratie. Een wisselende collectie houdt de winkel bovendien verrassend en vernieuwend. Laif & Nuver (Gronings voor lief en mooi) is in 2005 opgericht door Pier Tjepkema en Willem Meek. Tussen toen en nu is de winkel een aantal keer verhuisd. En ook nu is het weer tijd om de boedel op te pakken, om van de hoek van de Vismarkt naar het voormalige V&D-pand te gaan. “Laif & Nuver houdt van verandering. Soms is een andere plek ook goed om de gasten en onszelf weer een andere mindset te geven”, vertelt Tjepkema, die niet ontkent dat het oude warenhuispand iets nostalgisch heeft. Naast Laif & Nuver opende Tjepkema in 2017 de HKLivingbrandstore, een winkel in meubels en accessoires van het gelijknamige merk. Beide concepten komen straks onder één dak op de nieuwe locatie aan de Rode Weeshuisstraat, op een oppervlakte van negenhonderd vierkante meter. “Daar kunnen we meer merken tonen en onze gasten nog meer laten genieten”, aldus Tjepkema.

Wie: Woarst
Wat: delicatessenwinkel
Waar: Arnhem

Bij een local hero denk je misschien aan een familiebedrijf: al generaties lang een vertrouwd gezicht, op zijn vaste stek in de winkelstraat. Maar het Arnhemse Woarst groeide in veel kortere tijd uit tot een begrip. Ondernemer Matthias Peuser opende zijn winkel pas tweeënhalf jaar geleden, in de 7 Straatjes in het centrum van de Gelderse hoofdstad. De slagerszoon uit Oosterbeek deed jarenlange horeca-ervaring op bij onder meer Harrods en Hilton en verwezenlijkte in de zomer van 2017 zijn droom: een eigen delicatessenwinkel. En ja, worst vormt een belangrijk onderdeel in zijn assortiment – zoals de naam al doet vermoeden. Woarst heeft naar eigen zeggen het grootste aanbod aan borrelworst in Gelderland. Wat de naam niet gelijk verraadt is Peusers voorliefde voor Italiaanse producten. Naast vleeswaren als prosciutto en parmaham vind je er ook wijnen uit Toscane, pecorino van Sardinië en huisgemaakte tiramisu. Het is overigens nog de vraag hoe lang we Woarst als een lokale held mogen beschouwen. Peuser liet zich eens ontvallen dat hij droomt van een franchiseconcept, met een Woarst in iedere provinciehoofdstad. 

Wie: Van Dijk
Wat: modewinkel
Waar: Waalwijk

Van Dijk bestaat sinds 1953 en heeft een duidelijk doel: ‘s werelds allermooiste modemerken naar Waalwijk halen. De winkel biedt plek aan ruim 150 uiteenlopende modemerken van bekende en minder bekende modehuizen. Zoals Isabel Marant en Marc Cain, maar ook meer betaalbare labels als Adidas, Daily Paper en NA-KD. De medewerkers bieden persoonlijk advies en helpen bij de zoektocht naar geschikte items. En die kunnen in het bijbehorende atelier direct vermaakt worden, waarmee de modewinkel zich echt als local hero onderscheidt. Eigenaar Hans van Dijk vindt namelijk dat een winkelervaring meer omvat dan alleen kleding kopen. Beleving en persoonlijke service, dat vindt hij belangrijk. Van Dijk werd geboren op de bovenverdieping van het monumentale pand – waar de familie destijds woonde – en nam het stokje over van zijn vader. De bistro meneervandijk, pal ernaast, is een eerbetoon aan zijn vader, die inmiddels is overleden.

Wie: Jan de Groot
Wat: banketbakker
Waar: Den Bosch

Zeg je Den Bosch, dan zeg je Bossche Bol. Nogal wiedes. Maar ook al snel Jan de Groot. Want hij is de banketbakker die de échte Bossche Bol maakt. Banketbakkerij Jan de Groot bestaat sinds 1938. Begonnen aan de Grobbedonkstraat door, jawel, Jan de Groot. De bakkerij verhuisde later naar de Stationsweg waar De Groot de Bossche Bol bedacht: een met slagroom gevulde soes die bedekt is met een laag pure chocolade. En populair dat-ie is. De klanten staan tot op de dag van vandaag in de rij voor de 'sjekladebol', zoals ze 'm in Den Bosch noemen. De huidige eigenaar is kleinzoon Jan, hoeder van het geheime recept. Slechts een enkeling binnen het bedrijf weet welke ingrediënten precies nodig zijn voor ‘zijn’ Bossche Bol. We hadden Jan er toch graag nog even naar gevraagd, maar helaas: drukdrukdruk. Want er moet wel gewerkt worden natuurlijk. Elke dag worden er zo’n vijftienhonderd bollen door de chocolade gehaald. Ook zeer de moeite waard: de Bossche Kus. Een grote bonbon met een stevige chocoladevulling en een vleugje brandenwijn. Niet zelf bedacht, maar begin 2012 liefdevol overgenomen van de gestopte banketbakkerij ’t Kupke. De merknaam is beschermd. 

Wie: Mooi Ben Jij
Wat: modewinkel
Waar: Doetinchem

Nu pas je er een jurkje of een mooi paar schoenen, maar vroeger lagen hier geld en kostbaarheden achter slot en grendel. Mooi ben jij huist in een oud bankgebouw. Het pand werd later een discotheek en is sinds 2012 in handen van Sabine Hoogenkamp, die er een mode- en lifestylewinkel van ruim elfduizend vierkante meter van maakte. De voormalige bankkluis zit nog in de kelder, maar wordt momenteel gebruikt als opslag. De oude functie van het pand is door de jaren heen zichtbaar gebleven en dat maakt de entourage zo bijzonder. Hoogenkamp had eerder al eenzelfde concept neergezet in Doesburg, maar daar is de eigenaresse mee gestopt toen het filiaal in Doetinchem eenmaal liep. In eerste instantie verkocht Mooi ben jij dameskleding, -schoenen en leuke >> woonaccessoires. Halverwege 2018 werd ook het achterliggende pand, waar eerder restaurant Pand 9 in zat, bij de winkel getrokken om daar herenkleding te verkopen en bistro Sir James te starten. Mooi ben jij verkoopt kleding uit allerlei prijscategorieën, zodat er voor elk wat wils is. De winkel is fors voor Doetinchemse begrippen. De stad zag de afgelopen jaren meer retailers gaan dan komen. Maar Mooi ben jij wist zijn positie alleen maar te verstevigen. Het geheim? “De consument blijven verrassen, elke keer een nieuwe beleving neerzetten en wekelijks van collectie wisselen zodat er altijd wat nieuws te zien en ervaren is”, verklapt Hoogenkamp.

Deel dit artikel

Reacties