Anton Dreesmann vergat bij zijn enorme drang naar groei hoe het echt ging met de warenhuizen. Hij vergat waar het bedrijf op gebouwd was: het fenomeen Vroom & Dreesmann. Hans Verstraaten schetst in het februarinummer van RetailTrends een portret van een groot intellectueel, maar geen geboren retailer.
Onder het bewind van Anton Dreesmann, kleinzoon van de gelijknamige oprichter van de warenhuisketen, werden Perry Sport, Kijkshop en Kreymborg, Edah, Praxis en uiteindelijk zelfs de Bijenkorf gekocht. Maar de topman van Vendex hield het niet bij retail: zo werden ook uitzendbureau Dactylo, bungalowparken, verzekeringen en ‘een of andere Braziliaanse bank’ overgenomen.
Als Dreesmann ’s middags iets had gekocht, rekende hij zijn financiële man Bram Verhoeff ‘s avonds naar verluidt letterlijk op de achterkant van een sigarendoosje uit wat de consequenties waren. Omdat Dreesmann zich omringd had door ja-knikkers, kreeg hij dat allemaal door de raad van bestuur en raad van commissarissen.
Na zijn dood in 2000 is regelmatig gesuggereerd dat het verval van V&D onder zijn bewind begon. Maar een organisatie die dertig jaar terminaal ziek is, bestaat niet. Anton Dreesmann deed echter niet wat een retailer doet: je winkelnering koesteren, ervan houden.
In het februarinummer van RetailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij ‘de laatste Dreesmann’, de reus die brulde. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0