​Ahold voert winst flink op

Ahold heeft vorig jaar een winst van 851 miljoen euro geboekt. Dat is een stijging van 43,3 procent ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde jaarcijfers.

De forse winstgroei wordt onder meer veroorzaakt door een last van 194 miljoen euro, die het moederbedrijf van Albert Heijn in 2014 opnam voor de schikking van het boekhoudschandaal in de Verenigde Staten. Daarnaast telde het afgelopen boekjaar een week meer dan en profiteerde Ahold van een sterke dollar. Bij constante wisselkoersen nam de nettowinst met 35,5 procent toe.

Ahold maakte in januari al bekend 38,2 miljard euro omzet te hebben geboekt in 2015. In Nederland ligt de omzet op 12,7 miljard euro. De omzet blijft zich in eigen land krachtig ontwikkelen, stelt ceo Dick Boer. “De identieke omzet nam met 3,2 procent toe, dankzij onze succesvolle omnichannelstrategie, sterke prestaties tijdens de feestdagen en een positieve omzettrend bij Albert Heijn.”

Voor dit jaar verwacht Ahold dat de onderliggende operationele marges de trend van 2015 zullen volgen. In ons land nam die af van 4,9 naar 4,6 procent, mede door de investeringen in de online activiteiten. Boer is tevreden over de online omzetontwikkeling van bol.com, Albert Heijn en Peapod. Ahold ligt volgens hem op koers om volgend jaar 2,5 miljard euro omzet via het internet te realiseren.

Ahold wil dit jaar de fusie met de Belgische branchegenoot Delhaize afronden. De voorbereidingen voor die fusie liggen volgens Boer nog steeds op schema.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!