Albert Heijn heeft grote plannen om uit te breiden met AH to go. De supermarktketen ziet groeimogelijkheden voor de winkels bij onder meer bedrijven, universiteiten en langs de snelweg, zegt AH-topman Wouter Kolk tegen Het Financieele Dagblad.
“We kunnen bijvoorbeeld de rol van het bedrijfsrestaurant overnemen”, oppert Kolk. Behalve op Aholds eigen kantoren zijn er onder meer AH to go's op Schiphol en in ziekenhuis AMC. Ahold liet eerder deze week al weten de winkels op treinstations, die NS wil afstoten, ‘in welke vorm dan ook’ te willen behouden. Ahold heeft zelf een stem in de toekomst van de gemakswinkels, benadrukte een woordvoerder. Of het concern ze ook wil exploiteren, kon zij niet zeggen.
De groeiplannen met AH to go zijn ook de reden dat Ahold geen bod heeft uitgebracht op La Place. "AH to go heeft geen groot café, maar we merken dat mensen altijd wel ergens een plekje vinden”, aldus Kolk. La Place werd in januari gekocht door concurrent Jumbo. Ahold-topman Dick Boer noemt die stap een 'andere weg naar Rome' en denkt met AH to go beter aan te sluiten bij de wensen van klanten die snel iets willen eten. Een restaurant als La Place noemt hij daarvoor 'te langzaam'.
Ahold maakte donderdag bekend vorig jaar een winst van 851 miljoen euro te hebben geboekt, een stijging van 43,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Halverwege dit jaar hoopt het supermarktconcern een fusie met zijn Belgische branchegenoot Delhaize af te ronden. Wat dat betekent voor de toekomst van de 38 Belgische winkels van Albert Heijn, kan Kolk nog niet zeggen.
Reacties 0