De nieuwe outdoorwinkel LIVoutdoor opent op 15 april zijn deuren in Zaandam. Het concept komt uit de koker van Redo Wittenberg, die tot afgelopen zomer nog manager e-commerce bij Vrijbuiter was, en Joost Karsten, oud-directeur van onder meer Vrijbuiter en Kampeerwinkel.
De winkel van vijfduizend vierkante meter komt op een steenworp afstand van de Zaandamse vestiging van Vrijbuiter. Het wordt een winkel volledig gericht op outdoor en kamperen, en daarnaast een ‘experience-center’. “Er komen workshops voor koken in de tuin en de camping in de winkel”, noemt Wittenberg als voorbeeld. Verder krijgen klanten die schoenen willen kopen een voetmeting, en is er een loopbrug met verschillende ondergronden om de schoenen te testen.
Ook het personeel wordt geselecteerd op een zo goed mogelijke klantervaring. LIVoutdoor richt zich op 35-plussers die vanuit eigen ervaring specialistisch advies kunnen geven. Zij moeten de klant meenemen in de ‘customer journey’, die begint met een kopje koffie bij binnenkomst en zich ook online afspeelt.
De webshop wordt naar verwachting op 1 mei geopend. Ook komt er een app, waarmee LIVoutdoor in combinatie met de winkel, social media en website een community wil opbouwen.
Wittenberg vertrok afgelopen zomer bij Vrijbuiter, omdat hij zag dat het niet lukte om een omslag teweeg te brengen naar een omnichannel organisatie. “De infrastructuur daar is te log, er wordt te veel gedacht in filialen en kanalen”. Hij koestert naar eigen zeggen geen rancune tegenover zijn oude werkgever. "We willen Zaandam met de nieuwe formule vooral sterk profileren als de plek waar je moet zijn op kampeergebied."
Lees meer over LIVoutdoor op RetailWatching.
Reacties 0