Ouderen verwachten vaker online te shoppen

Ruim de helft van de 55-plussers in Nederland verwacht dat zijn winkelgedrag in de komende twee jaar verschuift naar online. Nu doet deze groep het overgrote deel van zijn bestedingen nog alleen bij fysieke winkels, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Webloyalty.

63 procent van de 55-plussers geeft aan het belangrijk te vinden een product eerst in het echt te zien en voelen voordat ze het kopen. In de leeftijdscategorie tussen achttien en dertig jaar vindt 38 procent dat belangrijk.

Elektronica en fashion zijn de meest voorkomende categorieën waarbinnen 55-plussers weleens online kopen. Voor de dagelijkse boodschappen doen zij dat nauwelijks. 97 procent gaat daarvoor alleen naar de fysieke winkel.

58 procent van de 55-plussers verwacht over twee jaar via een mobiele telefoon online te shoppen. Nu doet slechts een kwart van hen dat weleens, en worden de meeste bestellingen via een laptop gedaan. 55-plussers verwachten verder van webwinkels de komende twee jaar vooral een makkelijker retourproces en meer opties voor bezorging.

RetailTrends

De week in vier foto’s

RetailTrends tipt wekelijks berichten die een beeld geven van wat zich zoal...