​G-Star wint opnieuw van H&M

H&M heeft ook in hoger beroep een zaak rond het merkenrecht van G-Star verloren. H&M verkocht T-shirts en truien met RAW erop, een woord dat onderdeel uitmaakt van meerdere merkinschrijvingen van het Nederlandse modeconcern.

Het geschil loopt sinds eind 2010, als H&M via een kort geding wordt verboden de T-shirts en hoodies met de tekst ‘raw beat experience’ te verkopen. Dat vonnis werd in 2012 bekrachtigd door het hof, maar H&M liet het daar niet bij zitten. De Zweedse keten vindt namelijk dat het woord ‘RAW’ niet in het teken staat van kleding als onbewerkte rauwe stof, maar van muziek. Daarvoor wijst H&M naar de combinatie met ‘beat experience’ en de afbeelding van een ghettoblaster.

H&M stelt verder dat RAW niet direct in verband wordt gebracht met G-Star en geen zelfstandige bekendheid heeft. Uit consumentenonderzoek blijkt echter dat dertig procent bij het woord direct aan G-Star denkt. Bovendien loopt dat percentage op tot 45 procent, als erbij vermeld wordt dat het om kleding gaat.

Omdat H&M ook in hoger beroep heeft verloren, mag de kleding niet alsnog worden verkocht. Het verbod geldt voor de gehele Europese Unie, meldt De Financiële Telegraaf. Bovendien moet de Zweedse keten de kosten van het hoger beroep betalen, evenals die van G-Star. Het kledingmerk vordert een bedrag van bijna 39 duizend euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!