Het grote aantal faillissementen in de retail heeft de ogen van drogisterijketen Etos geopend. “We willen niet in de lange lijst met faillissementen terechtkomen”, zei general manager Jan-Derek Groenendaal op What’s going on in Retailing?!.
De huidige tijd kenmerkt zich door veranderingen in het aankoopgedrag van klanten, stelt Groenendaal. Ook nu de crisis voorbij lijkt, verkeren veel retailers in zwaar weer. “De veranderingen zijn niet cyclisch, maar structureel”, aldus de topman.
Als voorbeeld wijst hij op de failliete warenhuisketen V&D. De liquidatieverkoop laat volgens hem goed zien wat er aan de hand is binnen de detailhandel. De winkels zijn dankzij kortingsacties opeens vol klanten, ook al zijn die volgens hem helemaal niet spectaculair. “Kortingen van twintig procent, waar hebben we het over?”
Etos bestaat in 2019 honderd jaar en wil ook dan succesvol zijn. Daarom startte de Ahold-dochter met een zoektocht naar een toekomstbestendige positie binnen zijn markt. Daarvoor heeft Etos ‘gedetailleerd in de spiegel gekeken’, stelt Groenendaal. “We hebben echt onder de motorkap gekeken.”
Etos besloot al zijn winkels op de schop te nemen. De verbouwing begon al in augustus 2014 met de health-afdeling en wordt nu afgerond met de beautydivisie. “Zo kunnen we in één keer kostenefficiënt alle winkels verbouwen”, aldus Groenendaal. Lees op RetailWatching meer over de nieuwe strategie van Etos.
Reacties 0