Het aantal online bestellingen dat wordt betaald met iDEAL is vorig jaar gestegen van 66 miljoen naar tachtig miljoen. Het aandeel van de betaalmethode is daarmee opgelopen van 54 naar 56 procent, blijkt uit de eCommerce Payment Monitor van GfK.
Net als in 2014 was iDEAL vorig jaar veruit de meest gebruikte betaalmethode. Ook het gebruik van creditcards en PayPal is gestegen. Het aantal online betalingen met creditcards is gestegen van dertien miljoen naar zeventien miljoen. Het marktaandeel van PayPal is met vijf procent nog klein, maar met een stijging van het aantal bestellingen van 34 procent is deze betaalmethode wel de sterkste groeier.
Het marktaandeel van traditionelere betaalmethoden, zoals machtigingen, overschrijvingen en acceptgiro, is iets teruggelopen. Samen zijn die nog goed voor zoân vijftien procent van de betalingen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het aantal bestellingen via de smartphone is gestegen van 5,8 miljoen tot 8,9 miljoen, een groei van 53 procent. Zes procent van de online aankopen gaat daarmee via de smartphone.
Reacties 0