Amazon heeft in de Verenigde Staten een maandelijkse versie van zijn abonnementsmodel geïntroduceerd. Klanten betalen 10,99 dollar om orders gratis binnen twee dagen in huis te hebben en muziek en video’s te streamen.
Klanten konden voorheen alleen een jaarabonnement nemen op Amazon Prime, waar ze 99 dollar voor moeten neerleggen. Door de dienst ook per maand aan te bieden, wordt Amazon Prime aantrekkelijk voor consumenten die er slechts kortstondig – bijvoorbeeld tijdens de feestdagen – gebruik van willen maken. Bovendien wordt de drempel verlaagd om het abonnementsmodel uit te proberen.
De nieuwe stap van Amazon wordt vooral gezien als onderdeel van de strijd tegen Netflix, de videostreamingdienst met wereldwijd meer dan 75 miljoen abonnees. Klanten kunnen er namelijk ook voor kiezen om voor 8,99 dollar per maand alleen gebruik te maken van de streamingdiensten van Amazon. Daardoor wordt het voor consumenten makkelijker om de prijzen van de twee diensten met elkaar te vergelijken.
Amazon stelt dat zijn abonnementsdienst momenteel tientallen miljoenen leden heeft. Tijdens de afgelopen feestdagen werden meer dan tweehonderd miljoen pakketjes bezorgd via het Prime-abonnement.
Reacties 0