Specsavers: 'Wij gaan nooit online'

Specsavers: 'Wij gaan nooit online'

Specsavers ziet geen heil in verkoop via internet. “Brillenretailers die online verkopen leveren een half product”, zei countrymanager Remko Berkel tijdens het Jaarcongres Bricks in Retail.

De service die optiekketens in de winkel kunnen leveren is volgens Berkel onmisbaar voor het leveren van een volwaardig product. Zo kan een sterk online georiënteerde speler als Ace & Tate volgens hem nooit dezelfde kwaliteit bieden als Specsavers. “Mooie winkels, maar ook zij leveren deels een half product.”

Berkel zei verder dat het lastig is zijn hoortak winstgevend te maken, omdat de markt daarvoor relatief klein is. De combinatie van hoorzorg en optiek onder één dak is daarom de kern van het businessmodel. “De hoorbusiness profiteert mee van de kracht van optiek.”

Specsavers richt zich bij de expansie in Nederland op plaatsen waar de retailer nu nog niet aanwezig is. Consumenten hebben volgens hem behoefte aan een vestiging op zeer korte afstand. “Wij zitten op het snijvlak van medische zorg en retail. Klanten willen daarvoor niet in de auto hoeven stappen.” De optiekketen wil in 2018 dertig nieuwe winkels op A1-locaties hebben.

RetailTrends