De franchisenemers van Jamin laten groeicijfers van tussen de vijf en tien procent zien. “Dat is in de huidige winkelstraat echt een prestatie”, zegt general manager Maarten Steinkamp in de Volkskrant.
Er zijn volgens Steinkamp veel mensen die denken dat het slecht gaat met Jamin. Steinkamp dacht dat zelf ook, toen hij vorig jaar in dienst kwam. “En weet je? Het ging ook heel slecht.”
Jamin heeft zijn winkelbestand zien teruglopen van ooit zeshonderd tot negentig vestigingen. De formule was volgens Steinkamp zijn identiteit verloren, doordat er in de winkels hetzelfde lag als in de supermarkt. Jamin heeft echter niet de inkoopkracht van Albert Heijn, zegt hij. “Bovendien werken wij met franchisenemers die ook een marge moeten overhouden.”
Sinds twee jaar gaat het weer ‘echt goed’ met Jamin, zegt Steinkamp. De retailer heeft ervoor gezorgd dat klanten altijd iets nieuws vinden in de winkel, bijvoorbeeld door buitenlands snoep als eerste naar ons land te halen. Bovendien krijgt de keten veel media-aandacht dankzij YouTube-sterren en vloggers, die het nieuwe snoep via hun filmpjes onder de aandacht brengen van hun publiek.
Van alle vloggers wordt alleen Djamila betaald, omdat met haar een samenwerking is aangegaan. Zij heeft onder meer een speciaal ijsje ontworpen voor Jamin, waarover een honorarium wordt betaald. De retailer stuurt Djamila verder samples op, die ze in haar video’s kan recenseren. “Ons snoep wordt ook echt wel eens met de grond gelijk gemaakt”, aldus Steinkamp.
Reacties 0