Ahold is in de Verenigde Staten gestart met het thuisbezorgen van bestellingen bij zijn nieuwste formule bfresh. Het retailconcern werkt daarvoor samen met CartFresh, een online boodschappenplatform dat in Kiev gevestigd is.
CartFresh werkt in Oekraïne al samen met grote retailers als Metro Cash & Carry en Auchan. De samenwerking met Ahold betekent zijn debuut in de Verenigde Staten, waar het sinds eind vorig jaar is gevestigd als onderdeel van startupaccelerator Techstars.
CartFresh verzorgt voor retailers het online content managementsysteem, bestelplatform, de fulfilment en last mile. De startup verdient volgens Supermarket News aan de commissie over de online verkopen en verzendkosten.
Bfresh werd vorig jaar door Ahold geïntroduceerd in Boston, waarvoor onder meer een samenwerking werd aangegaan met La Place in de Verenigde Staten. De nieuwe bezorgdienst werkt tijdens de introductieperiode nog zonder verzendkosten of minimum bestelbedrag. De boodschappen worden in een gekoelde doos bezorgd, ook als de klant niet thuis is. De box wordt dan de volgende dag weer opgehaald.
De samenwerking tussen Ahold en CartFresh is volgens analist Elley Symmes van Kantar Retail opvallend, omdat het Nederlandse concern met Peapod al over een eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten beschikt. Bfresh moet volgens haar zo wellicht een onafhankelijk stadsconcept blijven, terwijl het ook een manier kan zijn om de fulfilment simpel te houden en te onderzoeken hoe groot de online vraag is.
Reacties 0