IKEA overweegt zijn innovatielab Space10 in Kopenhagen een vervolg te geven op andere plekken in de wereld. Dat laat concept-innovatiemanager Göran Nilsson van Inter IKEA Systems weten in het juninummer van RetailTrends.
Space10 ging eind vorig jaar open in Kopenhagen. Er wordt weliswaar met en voor IKEA gewerkt, maar daar zie je in het lab niets van terug. “We willen zo om de beeperkingen en vooroordelen heen werken die mensen hebben als het label IKEA erop is geplakt”, aldus Nilsson.
In het lab vinden bezoekers onder meer 3d-printers en een virtual reality-kamer, zodat IKEA erachter kan komen wat die in de toekosmt voor de retailer kunnen betekenen. Daarvoor wordt een beroep gedaan op een groot netwerk van onder meer universiteiten, designers, ontwerpers en producenten. “We leggen een digitale verbinding, of nodigen hen uit voor hands-on workshops”, vertelt hij.
Het lab was in eerste instantie voor zes maanden gebouwd, maar smaakt al naar meer. Space10 heeft zich volgens Nilsson bewezen als een succesvolle manier van werken, waardoor hij in de toekomst meer vestigingen wil openen. “Ook in Nederland? Je weet het nooit”, aldus Nilsson.
Nilsson vertelt in het juninummer van RetailTrends onder meer over de drie fases van innovatie binnen IKEA en de vijf pijlers waaruit een innovatie is opgebouwd. Ook komen de innovators van Media Markt en Coop aan het woord over de rol van innovatie binnen hun organisatie. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0