Symptomen van een tekortschietend magazijn

Symptomen van een tekortschietend magazijn

Door Rob Pauls
Salesmanager bij Lalesse Europe

Webwinkels zijn gefocust op groei van het aantal orders, maar kan de logistieke operatie wel daarin mee? Als het magazijn steeds meer werk te verstouwen krijgt, bestaat de kans dat de grenzen van de capaciteit ongemerkt in zicht komen. Wie niet tijdig maatregelen neemt, loopt het risico dat de groei hardhandig tot stilstand komt. Wat zijn de symptomen die erop duiden dat het magazijn tekortschiet?

Logistiek in e-commerce is uiterst complex, vooral ook in het magazijn. Denk aan de pieken die van dag tot dag en van uur tot uur kunnen verschillen en die dodelijk kunnen zijn voor de efficiëntie op de magazijnvloer. Of denk aan de voorraad die volledig moet kloppen om geen beloftes te doen die u niet kunt waarmaken. En foute leveringen zijn uiteraard uit den boze als u klanten wilt behouden.

Een warehouse management systeem in combinatie met bijvoorbeeld barcodescanning en orderpickkarren biedt wellicht enige verlichting. Maar zorgt dat voor voldoende grip op de operatie als de piek het hoogst is en de stress toeneemt? En hoe is dat in de toekomst als de online omzet jaar op jaar nog verder blijft groeien?

Grenzen aan de operatie
Een aantal verschijnselen duiden erop dat de grenzen van de huidige logistieke operatie zijn bereikt. Welke van onderstaande symptomen herkent u?

- Niet op tijd de deur uit
Met een handvol orders is een cut-off tijd van tien of elf uur ’s avonds nog te doen, maar als het aantal snel toeneemt komt de deadline in het gedrang. Het vergt dan simpelweg te veel tijd om alle orders lopend af te werken. En pakketvervoerders wachten echt niet totdat ook de laatste order eindelijk verzendklaar is.

- Opstoppingen in de gangpaden
Extra orderpickers inschakelen kan een oplossing zijn als de deadline in het gedrag komt, maar slechts tot op zekere hoogte. Als orderpickers met hun karren elkaar in de weglopen, ontstaan opstoppingen en wachtrijen in de gangpaden. Dan keert de wal het schip.

- Gebrek aan ruimte
Online verkoop is booming business. Dat betekent dat webwinkels meer en meer op voorraad moeten leggen om alle orders te kunnen uitleveren. Als tegelijkertijd ook het assortiment wordt uitgebreid, ontstaat al snel een ruimtetekort in het magazijn.

- Langere loopafstanden
Als de omzet groeit en voorraden en assortimenten uitdijen, groeien de loopafstanden van orderpickers. Dat betekent dat het verzamelen van orders meer tijd in beslag neemt en dat doorlooptijden stijgen. Tegelijkertijd daalt de efficiëntie en nemen de logistieke kosten per order toe. Dat gaat zich vroeg of laat wreken.

- Te veel foute zendingen
Een pickfout is snel gemaakt, zeker in e-commerce magazijnen waarin picklocaties dicht opeen liggen. Ook barcodescanning of voicepicking zorgen niet voor een waterdicht proces. Na validatie van de picklocatie is het immers nog steeds mogelijk om het verkeerde artikel te pakken. En juist op piekmomenten als de druk wordt opgevoerd, ontstaan de meeste fouten.

Als je één of meer van bovenstaande symptomen herkent, zijn radicale maatregelen noodzakelijk. Kleine procesverbeteringen bieden dan geen soelaas meer. Die leiden misschien tot verbetering van de prestaties met enkele procenten, maar dat levert hooguit korte tijd uitstel op.

Voor een langetermijnoplossing zal de operatie fundamenteel anders ingericht moeten worden. Met verregaande automatisering en mechanisering kun je de sprong vooruit maken die nodig is om te kunnen blijven groeien.

Meer weten over automatisering van magazijnen? Download de whitepaper van Lalesse Europe.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!