Supermarktketen Plus stopt met kindermarketing op de verpakkingen van ongezonde producten van het huismerk. De retailer wil kinderen ertoe aanzetten vaker gezonde tussendoortjes te eten.
Plus ziet de promotie van ongezonde voedingsmiddelen als een belangrijke oorzaak van overgewicht onder kinderen. Daarom haalt de supermarktketen vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters van de verpakkingen af. Ook gaat de retailer gezondere producten ‘op verschillende manieren aantrekkelijk maken voor kinderen.’
Plus gaat naar eigen zeggen ook zijn leveranciers aanmoedigen de verpakkingen van hun producten aan te passen. Het is de eerste supermarktketen die op deze manier in actie komt tegen ongezonde voeding voor kinderen, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond tegenover NU.nl. “We hopen dat er meer supermarkten en fabrikanten zullen volgen.”
Eerder dit jaar werd bekend dat zestien supermarkten, waaronder Plus, de reclameregels voor kindermarketing hebben overtreden. Andere overtreders waren onder meer DekaMarkt, Coop, Hoogvliet, Spar en Emté. In het jeugdblad Tjsakka, dat deze ketens uitgeven, stonden producten die meer suiker of vet bevatten dan volgens de reclameregels is toegestaan voor kinderen tussen de zeven en dertien jaar.
Reacties 0