Nederlandse supermarkten hebben een behoorlijk tegenvallende omzet gedraaid in juni. Waar over de eerste zes maanden een groei van 2,5 procent werd geboekt, was dat in juni slechts een half procent. Dat laat onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK weten in De Telegraaf.
Plus en Albert Heijn zijn positieve uitzonderingen in de tegenvallende maand. Zij scoorden goed dankzij publieksacties, weet Holla. Albert Heijn gaf dinoplaatjes weg, terwijl Plus dankzij een spaaractie voor Angry Birds zelfs zijn hoogste marktaandeel ooit behaalde. “Daarmee hebben ze het gemis van het EK weten te ondervangen.”
Vooraf werd al berekend dat supermarkten door het ontbreken van het Nederlands elftal op het EK vijftig miljoen euro zouden mislopen. Die voorspelling blijkt volgens Holla nu juist. Wat de exacte oorzaak van de tegenvallende maand juni is, is lastig te achterhalen. “Aspecten als het weer spelen ook altijd een rol”, stelt hij.
Reacties 0